EN
Resim: udh-logo Resim: ataturk-img
Haberler Resim
ÇANKIRI HIZLI TREN MAKAS FABRİKASININ TEMELİ ATILDI

ÇANKIRI HIZLI TREN MAKAS FABRİKASININ TEMELİ ATILDI.

 

TCDD, Kardemir ve Voestalpine ortaklığında kurulan Çankırı Makas Fabrikası'nın temeli, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın katılımıyla 22 Ağustos 2010 Pazar günü saat 15.00'de atıldı.

 

Törende söz alan Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Türkiye Avusturya ortaklığı ile yapılacak tesisin 2 ülke arasındaki ilişkilerin geldiği noktayı göstermesi açısından önemli olduğunu belirtti.

 

Avrupa Birliği üyeliği için Türkiye'nin emin adımlarla ilerlediğini vurgulayan Yıldırım, AB üyesi Avusturya ile yapılan bu yatırımın ayrıca önemli olduğunu bildirdi.

 

Dünya barışı, insanlığın refahı için daha fazla ortak çalışmaya ve işbirliğine ihtiyaç duyulduğunu dile getiren Yıldırım, yapılan yatırımı anlamlı bir işbirliği olarak nitelendirdi.

 

Asırlık geçmişe sahip 3 tane büyük kuruluşun Çankırı'da imkanlarını birleştirerek Yüksek Hızlı Tren Makas Fabrikası'nın temelini attığını belirten Yıldırım, yapılacak tesisin çağdaş medeniyetlere ulaşma yolunda açılan önemli adımlardan biri olduğunu söyledi.

 

Demiryollarının 70 sene boyunca kaderine terk edildiğini vurgulayan Yıldırım, şunları kaydetti: ''1950'den 2000'li yılların başına kadar demiryolları çok kan kaybetti. Bırakın yeni yol yapmayı mevcut yollarda yeni yapıldığı zamanki hızların da yarısına düşüldü. Bakımsızlıktan, yenileme yapılmamasından dolayı demiryollarımız, bu ülkenin yükünü taşıması icap ederken bu ülke demiryollarının yükünü taşır hale geldi.Demiryollarımızın geri gitmesi birçok önemli sanayi kuruluşumuzun da aynı şekilde gerilemesine neden oldu. Bunun en canlı örneği Kardemir'dir. Biz geldik, ihmal edilen, unutulan demiryollarını tekrar ayağa kaldırmakla kalmadık, demiryolları ile birlikte çalışan, Demiryollarının iş ortaklarını da unutmadık, onları da ayağa kaldırdık.

Kardemir'de bunlardan bir tanesidir. Kardemir'de bugün yüksek hızlı tren rayları yapılıyorsa, ful kapasite ile çalışılıyorsa sadece Türkiye'nin değil, bölgenin prestijli bir fabrikası haline gelmişse bunu demiryollarına verdiğimiz öneme borçluyuz.''

 

Demiryollarını ayağa kaldırmanın çok çalışmayı gerektirdiğini anlatan Yıldırım, ''Demiryollarını ayağa kaldırmak sadece yüksek hızlı tren işletmeciliğini Türkiye'ye getirmekle olmuyor, Türkiye'nin dünyada 8'inci, Avrupa'da 6'ncı büyük işletme olmasını sağlamakla olmuyor. Başka ne yapacaksınız, demiryollarında yerli sanayiyi de geliştireceksiniz.Yerli sanayi nasıl gelişecek? İşte Kardemir'e ray imal ettireceksiniz, YHT rayı yaptıracaksınız, Kırıkkale'de Makine Kimya'ya tekerlek sistemleri yapmak için görev vereceksiniz, Çankırı'ya YHT makası yapmak için görev vereceksiniz, Eskişehir'de lokomotif yapmak için Amerikalılarla ortaklık kuracaksınız, Sakarya'da YHT seti yapmak için Korelilerle ortaklık kuracaksınız, Erzincan'da ray bağlantı elemanları yapmak için Almanlarla ortaklık kuracaksınız, Çankırı'da Avusturyalılarla ortaklık kuracaksınız.İşte bunları yaparak hem işsizlerimize iş sağlayacağız, ülkemizin, insanımızın geleceği olan tarihi kuruluşumuz demiryollarını da ayağa kaldıracağız. Bunun için çalışıyoruz.” dedi.

 

Daha sonra söz alan TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, “Bugün, Kuruluşumuz, Voestalpine ve Kardemir ortaklığında kurulacak olan ve ileri demiryolu sanayimizin geliştirilmesinde önemli bir adım olan fabrikanın temelini atıyoruz. İleri demiryolu sanayimize bir baca daha kazandırıyoruz.  Bilindiği üzere, 2003 yılından bu yana öncelikli sektör haline gelen demiryollarımızda hedeflerimizden birisi de, yerli ve yabancı özel sektörün dinamizmini demiryolu sektörüne katılımının sağlanmasıdır. Özel sektörümüzün gözde kuruluşlarından birisi olan Kardemir ile ray üretimini, Almanlarla Erzincan'da ray bağlantı üretimini, Korelilerle Adapazarı'nda yüksek hızlı tren fabrikası kurmayı başardık. Buna benzer birçok konuda yerlileştirme sağladık” dedi.

 

Makas Fabrikasının, bölgede demiryolu sanayi merkezi olma yönünde ilerlediklerinin  somut örneği olduğuna belirten Karaman, ”Demiryolu sanayisi gelişen bir Türkiye, Ortadoğu ve komşu ülkelerinde demiryolu yatırımlarında daha fazla söz sahibi olmakta, demiryolu sektörünün geliştirilmesinde lider ülke haline gelmektedir. Dost ve kardeş bölge ülkeleriyle gittikçe gelişen ilişkilerimizin en önemli gündem maddelerinden birisini demiryolu sektörü oluşturmaktadır. Suriye ile ortaklaşa demiryolu fabrikası kurma çalışmaları bunun en güzel örneklerinden birisidir.” diye konuştu. Şirket hakkında gerekli bilgileri aktaran Karaman, sözlerini emeği geçen herkese teşekkür ederek bitirdi. 

 

Kardemir Genel Müdürü Fadıl Demirel ise, Son 8 senede 564 milyon TL değerinde yatırımlar yaptıklarını ifade ederek, şirketin en önemli yatırımının tam kapasiteyle çalışan ray ve profil haddehanesi olduğunu söyledi.

 

Demirel, ''Önümüzdeki birkaç yıl içinde Kardemir, yılda 1 milyon 800 bin ton üretim kapasitesine sahip, enerjisini dışardan almayan, ray, ağır profil ve kaliteli kalın yuvarlak çelikler gibi katma değeri yüksek ürünlere yönelmiş, maliyet ve üretim yönetimini çok iyi kontrol edebilen, önü açık, geleceği aydınlık güçlü bir şirket haline gelecektir'' dedi.

 

Avusturya merkezli Voestalpine şirketi yöneticisi Dieter Fritz, Voestalpine'ye ait dünyanın çeşitli ülkelerinde 46 makas fabrikasının bulunduğunu, şirketin piyasanın yüzde 40'ına sahip olduğunu söyledi.

 

TCDD ve Kardemir ile ortak bir girişimi başlatmaktan mutlu olduklarını dile getiren Fritz, ''Hedefimiz, Çankırı'yı dünyadaki en iyi makas sistemlerinin üretildiği, dünya çapında demiryolu sistemlerinin yapıldığı bir merkez haline getirmektir. Bunun için şirket olarak her türlü imkanımızı buraya getireceğiz'' diye konuştu.

 

Temeli atılan fabrika, Çankırı'da mevcut makas fabrikasının yanındaki 22 dönümlük arazi üzerine inşa edilecek. TCDD ve yerel yönetimlerin makas ihtiyacının yanı sıra üretim kapasitesinin %10'unu ihraç edecek. İlk yatırım tutarı 7.9 Milyon Euro'yu bulan Vademsaş'da üretimdeki yerlilik oranı ilk üç yıl içerisinde % 62'ye ulaşacak. 

 

Makas konusunda dünyanın ilk firması olarak gösterilen Avusturya Voestalpine Firmasının % 51, Kardemir'in %34, TCDD'nin %15 olarak ortak olduğu Çankırı Makas Fabrikası (Vademsaş) iki yıl içinde bitirilecek. Fabrikada ilk yıllarda 140 personel istihdamı sağlanacak, bu sayı daha sonraki yıllarda giderek artacak. Vademdaş'ın on yıllık yatırım süreci içinde 150 Milyon  USD değerinde bir pazar hedefine ulaşacağı tahmin ediliyor.