EN
Resim: udh-logo Resim: ataturk-img
Haberler Resim
İLK YERLİ DİZEL TREN SETİ ANADOLU RAYA İNDİ

 

İlk Yerli Dizel Tren Seti ‘ANADOLU' Raya İndi…

Ülkemizde yakın şehirler arasında hızlı, rahat ve konforlu seyahat imkanı sağlamaya yönelik olarak TCDD tarafından talep edilen 84 araçlık Dizel Tren Seti (DMU) Projesi kapsamında TÜVASAŞ'ta üretimi tamamlanan ilk dizel set, 19 Nisan 2011 Salı günü Ulaştırma Eski Bakanı Binali Yıldırım'ında katıldığı bir törenle raya indirildi. 'Anadolu' ismi verilen Dizel Tren Setinin ilk sürüşünü Ulaştırma Eski Bakanı Binali Yıldırım yaptı.

Törene, Ulaştırma Eski Bakanı Binali Yıldırım'ın yanı sıra Sakarya Milletvekilleri Hasan Ali Çelik ve Ayhan Sefer Üstün, TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, Demiryol-İş Genel Başkanı Ergun Atalay ile TÜVASAŞ çalışanları katıldı.

 

Yıldırım: Bir olalım, beraber olalım. Ülkemizi Cumhuriyetimizi 100. yılına birlikte taşıyalım

Törende konuşan Ulaştırma Eski Bakanı Binali Yıldırım, 2003 yılında TÜVASAŞ'a yaptığı ziyarette Avrupa'da ve Uzakdoğu'daki tren setlerini görüp imrendiğini söyleyerek,  TÜVASAŞ yetkililerine ‘bizde bunu yapamaz mıyız' diye sorduğunu, 'yaparız' demeleri üzerine bu serüvenin başladığını kaydetti. Yıldırım,“Ama gönlüm arzu ederdi ki bu görevi bırakmadan bu trenle seyahat edeyim” diye konuştu.


Cumhuriyetin 100. yılı için büyük hedefler koyduklarını, önümüzdeki 12 yılda 10 bin kilometre yüksek hızlı demiryolu yapacaklarını vurgulayan Yıldırım, 11 bin kilometrelik ömrünü tamamlamış demiryolu hattından 5 bin 400 kilometresini yeniledikleri söyledi.

100. yılda Türkiye batısıyla, doğusuyla, kuzeyiyle, güneyiyle 25 bin kilometre dev demiryoluna kavuşmuş, gelişmiş, müreffeh bir Türkiye olacağını ve o zaman demiryollarının refah ve ümran yolu olduğu gerçek anlamda yaşanacağını dile getiren Yıldırm, 1950 yılı ile 2002 arasında 1 yılda sadece 18 kilometre demiryolu yapıldığını, 2002 yılında göreve geldikten sonra 50-60 yılın ihmalini, unutulmuşluğunu, ortadan kaldırmak için kolları sıvadıklarını ve Türkiye'ye hızlı treni getirdiklerini ifade etti. 

Yıldırım Şunları söyledi: Türkiye Avrupa'nın 6. cı, dünyanın 8. Yüksek hızlı tren işletmeciliği yapan ülkesi haline geldi. ABD Ulaştırma Bakanı geldi hızlı treni görünce dünyanın süper gücüyüz, ama Türkiye'deki gibi bir hızlı trenimiz yok dedi. İşte bunu dedirten sizin evlatlarınız, siz bunu başardınız, tebrik ediyorum. "


Bununla da yetinmeyerek, Türkiye'nin hızlı tren rayını, normal ray, buji takımını, bağlantı elemanlarını, hızlı tren makasını, otomasyonunu, alt ve üst yapısını da yapmasını da istediklerini belirten ve başardıklarını kaydeden Yıldırım, “İşte TÜVASAŞ, Bulgaristan'dan, AB ülkesinden sipariş aldı. Irak'a vagon ihraç etti. İşte TÜLOMSAŞ ABD'nin General Elektrik ile anlaşma yaptık. Yeni nesil lokomotifi Eskişehir'de yapmaya başladık. İngiltere'ye de ilk siparişini yaptı ve teslim etti. Demiryollarımız nereden nereye geldiğinin örneğini sizinle paylaşıyorum. Bunu vefakâr, cefakar demiryolcular yaptı siz başardınız. Demiryollarında daha yolun başındayız. Siz yeter ki yapın. 82 tane set siparişi var. Hiç kaybınız yok, çalışın, üretin ülkenin de, insanın da yüzünü güldürün. Bir olalım, beraber olalım ülkemizi Cumhuriyetimizi 100. Yılına birlikte taşıyalım. Bu önemli bir hizmetti. Bu hizmeti 8 yıl boyunca bekledik. Bu gün artık bu gün yaptıklarımızla övünmek değil, bundan sonraki işimiz ileriye bakmak " diye konuştu.

 

Çelik: 2023 hedeflerine dünden daha yakınız

TBMM Sakarya Milletvekili Hasan Ali Çelik de TÜVSAŞ'ın ürettiği Türkiye'nin ilk yerli dizel tren setinin Sakarya için bir gurur kaynağı olduğunu vurgulayarak, “Türkiye ilklerini yaşamaya devam edecek, yerli üretimlerimizle gurur duyuyoruz. Artık 2023 hedeflerimize dünden daha yakınız. Türkiye, yakaladığı istikrarlı büyümesini devam etmelidir” şeklinde konuştu.

Karaman: 9 yılda kimsenin hayal edemeyeceği projeleri gerçekleştirdik

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman ise son 9 yılda demiryolu tarihinde kimsenin hayal edemeyeceği projeleri gerçekleştirdiklerini söyledi.

Türkiye'nin Avrupa'da 6. dünya'da 8. yüksek hızlı tren işleten ülkesi durumuna gelindiğini hatırlatan Karaman, yüksek hızlı tren projeleriyle birlikte mevcut sistemi de unutmayarak,  yolların yenilendiğini, TÜVASAŞ, TÜDEMSAŞ ve TÜLOMSAŞ'ta çeken ve çekilen araçların modernizasyonuna başladığını kaydetti.

Adapazarı'nda kurulu bulunan EUROTEM hızlı tren fabrikasına da değinen Karaman, TCDD, TÜVASAŞ ve Kore'liler ile ortak kurulan fabrikanın sadece demiryolların değil, bölgenin gelişmesinde çok önemli işlevlere sahip bulunduğunu belirterek, şunları söyledi: “2023 yılına kadar, 10 bin yeni YHT hattı, 4 bin yeni konvansiyonel hattın inşa edilmesi, İstanbul'da Marmaray, İzmir'de Egeray, Ankara'da Başkentray projelerinin hayata geçirilmesi, diğer belediyelerdeki raylı sistem yatırımlarının artması dikkate alındığında, TÜVASAŞ ve EUROTEM'in önemi de gittikçe artacaktır.” 

Karaman, mevcut demiryollarının daha etkin hale getirilmesi için çalışmalara başladık. İlk etapta, Kore'den temin edilen 12 adet DMU'yu Eskişehir-Kütahya, Adana-Mersin, İzmir-Aydın, Tekirdağ-Muratlı'da halkın hizmetine sunarak treni; konforlu, güvenli ve ekonomik yönlerden tercih edilir bir ulaşım aracı haline getirdiklerini belirtti.

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, hizmet verdiği hatlarda büyük bir memnuniyet duyulan DMU setleriyle ilgili ülkenin dört bir köşesinden talep geldiğini, dizel setlerinin dış piyasa yerine TÜVASAŞ'ta üretilmesiyle TCDD'nin artan DMU ihtiyacının en kısa sürede karşılanmasının sağlanmış olacağını dile getirdi.

Karaman, Proje kapsamında üretimi gerçekleştirilecek olan toplam 84 araçla, pek çok kentin demiryolu yolcu taşımacılığına ivme kazandırılacağını ve başka kentlere de önemli bir ulaşım alternatifi olacağını kaydetti.

Ertiryaki: TÜVASAŞ tarihinde devrim niteliğinde bir proje

TÜVASAŞ Genel Müdürü İbrahim Ertiryaki de yaptığı konuşmada, 60 yıllık tarihinde pek çok raylı taşıt projesine imza atan TÜVASAŞ'ın Dizel Tren Set üretiminin, devrim niteliğinde bir proje olduğunu söyledi.

Göreve geldikleri 2003 yılından sonra çalışan işçi sayısının azalmasına karşın verimlilikle vagon imalatının artığına dikkati çeken Ertiryaki, TÜVASAŞ'ın bugün Irak ve Bulgaristan'a ihracat yapabilen satış gelirlerini artıran kar eden bir kuruM haline geldiğini belirtti.

Yurt dışı ihraç kapsamında bugüne kadar Irak Demiryolları için 6 milyon dolar olan, 12 adet jeneratör vagonu üretip teslim ettiklerini, Bulgaristan Demiryolları için üretilecek 30 adet yataklı yolcu vagonu ile TÜVASAŞ'ın ülke ekonomisine 32 milyon Euro'nun üzerinde bir döviz girdisi sağladığını ifade etti.

Ertiryaki, Mısır Demiryolları tarafından yapılan, proje bedeli 245 milyon dolar olan 336 adet yolcu vagonu üretimi ihalesine katıldıklarını ve oldukça iddialı olduklarını sözlerine ekledi.

 

Atalay: Bu kuruma sahip çıkalım

Demiryol-İş Genel Başkanı Ergun Atalay da konuşmasında Türkiye'nin vagonlarının TÜVASAŞ tesislerinde yapıldığını belirterek, "Bu kuruma sahip çıkmak zorundayız. Bu bölgenin bu fabrikaya ihtiyacı var. Bu fabrikaya işçi almamız gerekiyor" dedi.

Konuşmaların ardından Ulaştırma Eski Bakanı Binali Yıldırım,  'Anadolu' ismi verilen Dizel Tren Setinin ilk sürüşünü gerçekleştirdi.

TCDD'in talebi üzerine TÜVASAŞ tarafından üretimine başlanan ve ilki raya indirilen Dizel Tren Setlerinden (DMU) 12 set 3'lü, 12 set de 4'lü olmak üzere toplam 84 araçtan oluşuyor.

Araçlar, saatte maksimum 140 km hız yapabilmektedir. Yolcunun istediği şekilde ayarlayabileceği uçak tipi koltuklar, anons sitemi ve LCD ekranlar vasıtasıyla bilgilendirme sistemine sahip araçlarda, 3'lü setler 196 koltuk, 4'lü setler 256 koltuk oturma kapasitelidir. Her bir tren setinde çift taraflı kumanda kabini mevcuttur. Maksimum yolcu konforunu sağlamak amacıyla tam otomatik iklimlendirme, UIC şartlarına uygun elektronik kontrollü otomatik kapı ve fren sistemine sahip araçlarda en son teknolojiler kullanılmaktadır.