EN
Resim: udh-logo Resim: ataturk-img
Haberler Resim
İSKENDERUN LİMANI'NIN İŞLETME HAKKININ DEVİR SÖZLEŞMESİ İMZALANDI

İSKENDERUN LİMANI'NIN İŞLETME HAKKININ DEVİR SÖZLEŞMESİ İMZALANDI

TCDD İskenderun Limanı'nın 36 yıl süreyle işletme hakkının devrine ilişkin imtiyaz sözleşmesi için Ankara'da tören düzenlendi. Törende konuşan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, bunun bir özelleştirme projesi olmadığını, sadece limanın 36 yıllığına işletme hakkının devredildiğinin altını çizdi. ''Burada çalışan 300 işçimiz vardı. Bunlar TCDD bünyesinde çalışmaya devam ediyor. İşçilerimiz hiç bir hak kaybına uğramadan çalışmalarına devam edecek.” diyen Bakan Yıldırım, limandan elde edilecek kira gelirinin de yeni demiryolu yapımında kullanılacağını açıkladı.

TCDD İskenderun Limanı'nın 36 yıl süre ile işletme hakkının Limak Yatırım'a devrine ilişkin imtiyaz sözleşmesi Adalet Bakanı Sadullah Ergin, Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, Özelleştirme İdaresi Başkan Vekili Ahmet Aksu ve Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir tarafından imzalandı.

BAKAN YILDIRIM: BU BİR ÖZELLEŞTİRME PROJESİ DEĞİL

İmza töreninde konuşan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, bunun bir özelleştirme projesi değil, sadece limanın 36 yıllığına işletme hakkının devri olduğunu söyledi. Buradaki amacın limanın daha verimli çalışması, yatırımların daha hızlı yapılması olduğunu ifade eden Yıldırım, ''Burada çalışan 300 işçimiz vardı. Bular TCDD bünyesinde çalışmaya devam ediyor. İşçilerimiz hiç bir hak kaybına uğramadan çalışmalarına devam edecek.” dedi.

Limanda yeni istihdam oluşturulacağını anlatan Yıldırım, Limak'ın, 250 kişi daha istihdam edeceğini belirtti. Konteyner kapasitesinin ilk etapta 400 bine, kısa sürede da 1 milyona çıkarılacağını anlatan Yıldırım, limana toplam 250 milyon dolarlık bir yatırım yapılacağını kaydetti. Bakan Yıldırım, limandan elde edilecek kira bedelinin de yeni demiryolu yapımında kullanılacağını vurguladı.

İskenderun limanının 750 dönümlük alanıyla Türkiye'nin 4'üncü büyük limanı olduğunu anlatan Yıldırım, şöyle konuştu: ''Demiryollarına bağlı limanların özelliği limana kadar demiryolu ve otoyol bağlantısının bulunması. Dolayısıyla limana gelen ve sevk edilecek bütün yükler ulusal ulaşım ağına bağlanabiliyor. Limak grubuna düşen buraya belirli uluslararası linerleri bağlamak ve İskenderun'u, ihracat ve ithalatın yapıldığı merkezin ötesinde bir aktarma haline getirmektir. Bu liman buna uygundur. İskenderun, ülkemizin Ortadoğu'ya, Akdeniz'e ve Afrika'ya açılan kapısı olmaya başladı.''

''VUR KAZMAYI FERHAT...''

Yıldırım, konuşmasında Adalet Bakanı Ergin'in Amanos dağlarına yeni bir geçit açılması talebine yönelik olarak da şunları söyledi: ''Sayın Adalet Bakanım, Amanosların ön tarafı size yetmiyor artık, arkasına geçmek istiyorsunuz. Amanoslardan bir geçişimiz var. Bu geçiş körfezdeki bütün sanayi ve üretim tesislerini dikkat aldığınızda yeterli olmuyor. Dolayısıyla iş Ferhat'a düşüyor. Necip Fazıl ne diyor; 'Vur kazmayı Ferhat, çoğu gitti azı kaldı', bekleyin çoğu gitti azı kaldı. Bunu da gerçekleştireceğiz.''

Hatay'ın son 9 yılda altyapı yatırımlarında büyük yol kat ettiğini ifade eden Yıldırım, 15 kilometrelik otoyolun, 280 kilometreye çıkarıldığını, Hatay Havalimanının yolcu sayısının 3'e katlanarak 700 bine yaklaştığını söyledi.

BAKAN ŞİMŞEK: ULAŞTIRMA BAKANI KENDİ KAYNAĞINI OLUŞTURUYOR
Maliye Bakanı Mehmet Şimşek ise törende kendisinden önce konuşan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Yıldırım'a teşekkür ederken, ''Hem bütçeden pay alıyor, daha da önemlisi kendi kaynağının önemli bir kısmını yaratmada büyük çaba gösteriyor.'' diye konuştu.

İzmir Limanına da değinen Şimşek, ''Bizim için zaman ve kaynak olarak büyük bir kayıp oldu. Çünkü küresel kriz başlamadan önce yaklaşık 1,3 milyar dolara satılmıştı. Firma da 300 milyon doların üzerinde yatırım taahhüdünde bulunmuştu. Fakat gerçekleşmedi. Bundan İzmir ve ülkemiz kaybetti'' dedi.

Şimşek, önümüzdeki süreçte Ulaştırma, Haberleşme ve Denizcilik Bakanlığı ile Özelleştirme İdaresinin yakın işbirliği içinde çalışacağını ve İzmir'e yakışan bir liman oluşturulacağını söyledi. Dünya ticaretinin hızlı bir şekilde arttığını, bu ticarette Türkiye'nin payının da yükseldiğini anlatan Şimşek, Türkiye'nin stratejik konumunun çok önemli olduğunu, bunun bir fırsata dönüştürülmesi gerektiğini söyledi. Şimşek, bunun için rekabet gücü yüksek özel sektör eliyle işletilen önemli limanlara, altyapı yatırımlarına ihtiyaç bulunduğunu ifade etti. Bakan Şimşek,
İskenderun limanının, önümüzdeki dönemde İskenderiye, Beyrut, Hayfa limanlarına göre daha önemli konuma gelebileceğini söyledi.

Adalet bakanı Sadullah  Ergin, kapasitesinin altında hizmet veren limanın yeni haliyle ülke ekonomisine önemli katkı sağlayacağını söyledi.

KOMŞU ÜLKELER DE FAYDALANIYOR

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman da TCDD bünyesinde bulunan Samsun, Bandırma, Derince limanlarından sonra İskenderun Limanı'nın da işletme hakkı devredilen limanlar arasına girdiğini söyledi. İskenderun limanının devriyle birlikte 4 liman işletme hakkı devrinden toplam 1 milyar 428 milyon dolarlık bir kaynak oluşturulduğunu belirten Karaman, aynı zamanda bu limanlara kamu kaynağı kullanılmadan 111 milyon dolarlık da yatırım yapıldığını kaydetti. Karaman, söz konusu limanlardan sadece Türkiye'nin değil, komşu ülkelerin de faydalandığını dile getirdi.

TÜRKİYE İHRACATINI DENİZ YOLUYLA YAPIYOR

Özelleştirme İdaresi Başkan Vekili Ahmet Aksu da, 1997 ve 2003 yılları arasında Türkiye Denizcilik İşletmelerine ait 13 limanın özel sektöre devrini gerçekleştirdiklerini hatırlattı. Dünya ticaretindeki gelişmenin, limancılık faaliyetlerinin önemini de ön plana çıkardığını anlatan Aksu, dünya ticaretinin yaklaşık yüzde 80'inin deniz yoluyla taşındığını, Türkiye'nin ithalat ve ihracatının da yüzde 90'a yakın bölümünün deniz yoluyla yapıldığını kaydetti. 

5 YILDA 250 MİLYON DOLAR YATIRIM

Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, 5 yıl içinde İskenderun Limanına 250 milyon dolar yatırım yapacaklarını bildirdi. Özdemir, İskenderun Limanı projesinin finansmanı için 6 büyük bankanın yer aldığı konsorsiyumdan toplam 425 milyon dolar tutarında kredi sağladıklarını belirtti. Limak Yatırım'ın en önemli projelerinden biri olan İskenderun Limanı'nda kapasite artırımı ve iyileştirme çalışmalarına derhal başlayacaklarını ifade eden Özdemir, ilk etapta 1,3 milyon TEU'luk konteyner yatırımı yaparak, ilerleyen aşamalarda 3 milyon TEU'ya ulaşmayı hedeflediklerini kaydetti.

İSKENDERUN LİMANI, TÜRKİYE'NİN EN BÜYÜK LİMANLARINDAN BİRİ OLACAK

Özdemir, limanın doğal coğrafi yapısı gereği, başta Gaziantep, Kahramanmaraş, Adıyaman, Şanlıurfa, Hatay, Osmaniye, Adana, Kayseri, Sivas, Malatya, Elazığ, Diyarbakır ve diğer doğu ve güneydoğu illeri olmak üzere Türkiye'nin, Doğu Akdeniz, Güneydoğu ve Doğu Anadolu havzasında bulunan sanayi ve ticaret merkezlerine hizmet için en uygun konumda bulunduğunu söyledi. Nihat Özdemir, Limak Yatırım'ın en önemli projelerinden biri olan İskenderun Limanının Irak ve Suriye gibi komşu ülkelerle transit ticaret için önemli bir aktarma noktasında bulunduğunu ifade etti.

Limak Holding olarak dünyadaki gelişmeleri yakından takip ettiklerini, yeni girişim alanlarını değerlendirme noktasında heyecan taşıdıklarını ifade eden Özdemir, şöyle konuştu: ''Limanın bir kısmını konteyner limanı haline getireceğiz. Bu konuda yatırımlara başladık. Liman için 3 kademeli yatırım planımız var. Dünya ticaret hacmindeki artışı ve bu ticaretin önemli bir bölümünün deniz yolu ile gerçekleştiğini gözlemlemekteyiz. Bunun yanı sıra yüklerin konteyner ile taşınma trendinin önemli bir ivme kazandığı görülmektedir. 5 yıl içinde İskenderun Limanına 250 milyon dolar yatırım yapacağız''

Doğu Akdenizde yer alan TCDD İskenderun Limanı'nın toplam yük elleçleme kapasitesi, yıllak 3.2 milyon ton. Limanın Akdeniz bölgesi limanları içindeki payı yaklaşık yüzde 2,4, Türkiye limanları içindeki payı yüzde 0,8 olarak belirtiliyor.