EN
Resim: udh-logo Resim: ataturk-img
Haberler Resim
2.ULUSLARARASI DEMİRYOLU SEMPOZYUMU YAPILDI

2.ULUSLARARASI DEMİRYOLU SEMPOZYUMU YAPILDI

TCDD ve Uluslararası Demiryolları Birliği (UIC), işbirliği ile düzenlenen, "II. Uluslararası Demiryolu Sempozyumu ve Teknik Fuarı" "Yenilikçi Demiryolları-Geleceğe Yolculuk" temasıyla Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın katılımı ile 15-17 Ekim 2008 tarihlerinde Haydarpaşa Gar'da yapıldı.

17 Ekim 2008 akşamına kadar sürecek olan Sempozyuma, İspanya Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Magdalena Alvarez, Bulgaristan Ulaştırma Bakanı Peter Mutafchiev, İran Yol ve Ulaştırma Bakanı Hamid Behbahani, KKTC Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Salih USAL, UIC Başkanı Kalyan Coomar Jena, bazı ülkelerin demiryolu idarelerinin Genel Müdürleri, 32 ülkeden bilim adamları, uzmanlar ve üst düzey yetkililer katıldı.

 

DEMİRYOLLARINA 2025 YILINA KADAR 1 TRİLYON DOLARLIK YATIRIM

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, sempozyumun açılışında yaptığı konuşmada demiryolu sanayi sektörü pazarının dünyada 120 milyar Euro'yu aşmış durumda olduğunu belirterek, yaklaşık 37 milyar Euro'luk büyüklüğü ile demiryolları araçları sanayisinin en büyük paya sahip olduğunun altını çizdi. Önümüzdeki 10 yıllık süreçte demiryolu pazarının yıllık yüzde 2 - 5 büyümesinin öngörüldüğünü kaydederek, " 2025 yılına kadar ise 1 trilyon dolar yatırım yapılması öngörülüyor. Son 25 yıldaki büyüme eğilimlerinin sürmesi durumunda Türkiye'de 2020 yılında toplam taşımamızın bugünkü düzeyinin yaklaşık 3 katına çıkacağı tahmin ediliyor" dedi.

"Bulgaristan ve İran'da yapılan yatırımlar için meslektaşlarım adına heyecanlanıyorum" ifadesini kullanan Yıldırım, bu yatırımların Türkiye'ye yapılmış yatırımlar olduğunu vurguladı. Yıldırım, petrolde dışa bağlımlılık oranının yüzde 90.1 olduğu göz önünde bulundurulduğunda ulaşım politikasında önemli bir değişikliğe gidilmesine ve demiryolu ağının mutlaka genişletilmesi gerektiğinin zorunlu olduğunu ifade etti.

Bakan Yıldırım,"Demiryolu yatırımları siyasi iktidar değişikliklerinden etkilenmeyecek bir yapıya kavuşmuş, demiryollarına son 5 yılda 10 milyar YTL'lik yatırım ödeneği aktarılmıştır. Bu öncelik yine devam edecek. Eş zamanlı olarak yeniden yapılanma sürecinin yasal altyapısını oluşturan çerçeve demiryolu ve TCCD kanun taslakları hazır hale getirilmiştir. 2009 yılında meclis gündemine gelmesini bekliyoruz" şeklinde konuştu.

Yıldırım, petrolde dışa bağımlılık oranının yüzde 90 olduğu göz önünde bulundurulduğunda ulaşım politikasında önemli bir değişikliğe gidilmesi gerektiğini belirterek, demiryolu ağının genişletilmesi gerektiğinin zorunlu olduğunu ifade etti.

 

İspanya Ulaştırma Bakanı Magdalena Alvarez, bu sempozyumun Avrupa ve Asya arasında kapı oluşturacağını, İspanya hükümetinin yeni teknolojileri demiryoluna aktarmaya çalıştığını kaydetti. Demiryolları ulaşımını rekabete açmak istediklerinin altını çizen Alvarez, " İnşaatı süren diğer hatlar sayesinde 2010 yılında dünyadaki hızlı tren hattının en geniş olduğu ülke olacağız. Bu konuda azimliyiz. 153 milyon yolcu ve 132 milyon ton yük ve 2020 yılında 10 bin kilometrelik hızlı tren hattına sahip olmayı hedefliyoruz" diye konuştu.

 

Bulgaristan Ulaştırma Bakanı Peter Mutafchiev ise demiryollarının enerji tasarrufunda önemli bir yeri olduğuna işaret ederek, kendi ülkesindeki demiryolu yatırımlarına ilişkin bilgi verdi. Mutafchiev, coğrafi yakınlığı nedeniyle Türkiye ile işbirliği içinde oldukları projeler bulunduğunu bildirdi.

  

İran Yol ve Ulaştırma Bakanı Hamid Behbahani, yapılan sempozyumun sonuçlarının tüm bölgedeki ülkeler için daha fazla refah getireceğini belirterek, yüksek hızlı demiryollarının devreye girmesi konusunda işbirliği yapılmasını umduğunu kaydetti. İran'da bin 400 km otoyol, 62 bin 180 km çevre yolu ve 20 bin bin km'lik karayollarının mevcut olduğunu ifade eden Behbahani, "Ancak İran, demiryolu alt yapısı için özel çabalar sarf ediyor. Bu bağlamda kuzey ve güneydeki limanları demiryollarına bağlamak suretiyle İran Körfezi'ne malların taşınması için önemli çalışmalarımız var" dedi. Behbahani, İran'ın tüm transit ulaşım araçlarının bölgesel ulaşıma açık olduğunu, uzak mesafelerde en ekonomik ulaşım aracının demiryolları olduğunu vurguladı.

 

"TÜM DEMİRYOLCULARIN HEDEFİ: ÇAĞDAŞ DEMİRYOLLARI"

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman ise konuşmasında demiryollarının çevre ve enerji dikkate alındığından en önemli ulaşım aracı olduğunu belirterek, dünyada baş döndürücü bir hızla hızlı tren çağına geçildiğini, ileri demiryolu teknolojisinin uçakla yarışır hale geldiğini kaydetti. TCDD'nin ise son 5 yılda bu teknolojiye sahip olmak için canla başla çalıştığının altını çizen Karaman, "Bu çalışmaların bir sonucu ilk hızlı tren hattımız olan Ankara-Eskişehir hattının yapımını bitirdik. İşletmeye açma çalışmalarımız sürmektedir" dedi.

Karaman, AB ülkeleri başta olmak üzere tüm dünya ülkelerinin demiryolu sektörüne 2025 yılına kadar 1 trilyon dolar yatırmayı hedeflediğini kaydederek, demiryolu sisteminin küresel sorunlardan birisi olan enerji ve çevre kirliliğinin çözümü olarak görüldüğüne dikkat çekti.

Türkiye'nin tükettiği enerjinin yüzde 40'ını petrolden karşıladığını, bunun yüzde 90'ını ise ithal ettiğini bildiren Karaman sözlerine şöyle devam etti: " Türkiye demiryolunu geliştirmediği takdirde önümüzdeki yıllarda petrole daha fazla kaynak ayırmak zorunda kalacaktır.

Tüm demiryolcuların çağdaş demiryolları için şu kilitlendiği hedef, 2013 yılına kadar bin 500, 2023 yılına kadar 4 bin kilometre çekirdek hızlı demiryolu ağına ulaşılması, mevcut sistemin iyileştirerek daha sağlıklı bir işletmecilik yapması, demiryollarının yeniden yapılandırarak daha etkin ve verimli bir kuruluş olması, özel sektörle işbirliği içerisinde demiryolu sanayisinin ve işletmeciliğinin yeniden yapılandırılmasıdır.Demiryolları 60 yıl aradan sonra küllerinden yeniden doğmaktadır." dedi.

İstanbul Teknik Üniversitesi Rektörü Prof.Dr. Muhammet Şahin ise, "İTÜ, kurulduğu günden itibaren ülkemizde demiryolu mühendisliğinin gelişmesine katkıda bulunmuştur. Bugünde hızlı tren hatlarının jeolojik testlerini modern ölçütlerle yapmaktayız. Marmaray için özel olarak kurduğumuz modern laboratuarlarda halen çalışmalar yapılıyor. Ulaştırma Bakanlığı, TCDD ve DLH için yaptığımız çalışmalar, yenileri eklenerek sürdürülecektir. Büyük önder Atatürk'ün yurdu bir baştan diğer başa demir ağlarla örme hedefinde mezunlarımızla yer almaktan gurur duyuyoruz" dedi.

Konuşmaların ardından Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, sempozyum ve fuara katılan konuk Bakanlar, Genel Müdürler ve katılımcı firmaların üst düzey yöneticilerine plaket verdi. UIC Başkanı Kalyan Coomar Jena ise Bakan Yıldırım'a teşekkür plaketi verdi. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve konuk Bakanlar birlikte fuar'ın açılışını yaptı.