EN
Resim: udh-logo Resim: ataturk-img
Haberler Resim
4. ULUSLARARASI DEMİRYOLU FUARI İSTANBUL DA AÇILDI

Dünyanın 3. büyük demiryolu fuarı olan ve bu yıl 4.sü düzenlenen Uluslararası Demiryolu Hafif Raylı Sistemler, Altyapı ve Lojistik Fuarı (Eurasia Rail) 6 Mart 2014 tarihinde CNR Fuar Merkezi'nde kapılarını açtı.

Fuarın açılışına Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan, Ekonomik ve Sosyal Kalkınma Bölüm Başkanı, Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu Javier Menendez Bonilla, İstanbul Valisi Hüseyin Avni Mutlu, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman ile yerli ve yabancı çok sayıda davetli katıldı.

Fuarın açılış konuşmasını yapan Bakan Elvan, "Bu yıl dördüncüsü düzenlenen ve her yıl katlanarak artan bir ilgiyle karşılanan bu fuar, Türkiye'deki demiryolu politikasının ne kadar doğru yürütüldüğünün de önemli bir göstergesi. 2003 yılı öncesine kadar Türkiye'de demiryolları unutulmaya yüz tutmuştu. 2003 yılından itibaren ise bir devlet politikası olarak ele aldık ve öncelikli sektör olarak belirledik. Bu politikayla birlikte demiryolları hızlı bir gelişim sürecine girdi. Bizzat Atatürk tarafından refah ve ümran yolu olarak kabul edilen demiryolları yeniden Türkiye'nin gündemine girdi" şeklinde konuştu.

Son 11 yılda demiryollarına 20 milyar TL'den fazla yatırım yaptıklarını vurgulayan Bakan Elvan, "Bu yatırımlarla 11 yılda 1.366 kilometresi yüksek hızlı tren hattı olmak üzere, 1.724 kilometre yeni demiryolu hattı yaptık. 2.500 kilometrelik kısmının yapımı devam ediyor. 2023 yılına kadar yapılacak olan yatırım hedefi ise yaklaşık 100 milyar TL. 3 bin 500 km YHT hattı; 8.500 km hızlı tren, 1000 km de konvansiyonel demiryolu yapma hedefimiz var. Bu yatırımlarla 2023 yılına kadar toplam demiryolu hat uzunluğunu 25 bin km'ye taşımayı hedefliyoruz" dedi.

Bakan Elvan, "Türkiye'nin 40 yıllık hayali olan yüksek hızlı demiryolu projelerini 2004 yılından itibaren gerçekleştirilmeye başladık. 2009 yılında Ankara-Eskişehir, 2011 yılında Ankara-Konya ve 2013 yılında Eskişehir-Konya Yüksek Hızlı Demiryolu hatları hizmete aldık. Ülkemiz dünyada sekizinci, Avrupa'da altıncı yüksek hızlı tren işletmecisi ülke oldu. Çok yakın zamanda Eskişehir-İstanbul hattının açılışını yapacağız. İnşaatları devam eden Ankara-İzmir, Ankara-Sivas ve Ankara- Bursa projelerinin art arda hayata geçireceğiz.

Bu projelerin hayata geçmesiyle birlikte ülke nüfusunun yüzde 46'sına tekabül eden 15 ilimiz yüksek hızlı trenle birbirine bağlanmış olacak. Böylece mevcut çekirdek yüksek hızlı tren ağı, ağırlıklı olarak doğu batı aksında ülke geneline yayılmış olacak. Dünyanın dikkatle takip ettiği, iki kıtayı denizaltından birleştiren Marmaray projesini hayata geçirdik. Marmaray; Demir İpekyolu projesinin de önemli bir parçası. Demir İpekyolu'nun da yapımı devam ediyor. Tamamlandığında Pekin'den, Londra'ya kesintisiz demiryolu ulaşımını sağlayacak. Demiryolları millete yük iken, bugün milletin yükünü çeken bir kurum haline geldi. Demiryollarına yapılan yatırımlar neticesinde yük ve yolcu taşımalarında da önemli artışlar yaşanıyor" diye konuştu.

TCDD'nin son 11 yıllık dönemde yolcu taşımalarının yüzde 59 artışla 76,9 milyondan 122 milyona ulaştığını kaydeden Bakan Elvan, "Sadece bunlarla yetinmedik. Türkiye'de yerli demiryolu endüstrisini geliştirmek için kolları sıvadık. Sakarya'da hızlı tren ve metro araçları, Çankırı'da hızlı tren makasları, Sivas, Sakarya, Afyon, Konya ve Ankara'da hızlı tren traversleri, Erzincan'da ray bağlantı malzemeleri üreten tesisleri kurdurduk. Yeni nesil demiryolu araçlarının üretilmesi için tasarımı ve teknolojisi ülkemize ait milli tren projesi başlattık. Bu proje kapsamında Milli Yüksek Hızlı Tren Seti, Dizel Tren Seti (DMU), Elektrikli Tren Seti (EMU) ve Yük Vagonu geliştirilecek. Türkiye milli tren projesi kapsamında üretilmesi hedeflenen yüksek hızlı trenin konsept tasarımı tamamlandı, endüstriyel tasarım çalışmaları devam ediyor. Yerlileştirme çalışmaları kapsamında Eskişehir ve Ankara'da demiryolu sanayi kümelenmeleri oluşturduk. Ankara ve Eskişehir'den iki küme halinde 153 firmamız işin içinde. Eskişehir'de yüksek hızlı tren, lokomotif, vagon, dizel motor, cer motoru, boji ve hafif raylı sistemler üretmeye başladık. Ankara Metrolarında kullanılacak 324 yeni metro aracını üretecek ve 110 milyon dolar yatırım maliyeti bulunan tesisin temelini geçen yıl attık. Bu fabrikada Türkiye'de kullanılacak metro araçlarını üretmeyi ve komşu-çevre ülkelere de ihracat yapmayı hedefliyoruz" dedi.

İstanbul Valisi Hüseyin Avni Mutlu da, Fuara 25 ülkeden katılımın olduğunu, İstanbul'da ağırlamaktan büyük mutluluk duyduklarını belirtti.

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş da, raylı sisteme önem verdiklerini, İstanbul'da öngördükleri raylı sistemler metro ağının tamamının 776 kilometre olduğunu, fuarın İstanbul'da yapılmasının kendileri için çok önemli olduğunu kaydetti.

Ekonomik ve Sosyal Kalkınma Bölüm Başkanı, Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu Javier Menendez Bonilla da demiryolu sektöründe Türkiye'nin çok önemli projeler hayata geçirdiğini ve bundan mutluluk duyduklarını ifade etti.

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman da yaptığı konuşmada; “Nasıl yüksek hızlı tren ülkemizin rüyasıysa, nasıl modern ipek demiryolu ülkemizin rüyasıysa, nasıl Marmaray, nasıl yerli ray, yerli demiryolu endüstrisi ülkemizin, demiryolcuların ve demiryolu özel sektörünün rüyasıysa, bu ölçekte demiryolu fuarları düzenlemek de aynı şekilde ülkemizin rüyasıydı, İstanbul'un rüyasıydı, demiryolcuların ve demiryolu sektörünün rüyasıydı. Sayın Başbakanımız Recep Tayyip Erdoğan'ın demiryolu yapımını demiryolu sektörünün geliştirilmesini devlet politikası haline getirmesiyle bu rüyaları gerçekleştirdik. Şu anda, hat boylarında, tren üstünde, atölyelerde, yüksek hızlı tren şantiyelerinde, demiryolunun uzandığı ve uzanmakta olduğu her yerde, demiryolcuların kalbi bu fuarda atıyor. Sadece Türkiye'de değil, bölgedeki demiryolu sektörünün, dünyadaki demiryolu sektörünün, uluslararası demiryolu kuruluşlarının nabzı burada atıyor.” dedi.

Belediyelerin raylı sistemlere önem vermesiyle Türkiye'de artık raylı sistem sektörü oluştuğunu ve bundan çok mutlu olduklarını, Sirkeci-Halkalı Hattı'nın yenilme çalışmalarının devam ettiğini ve sistemin 2015 yılında biteceğini ifade eden Karaman, "Halkalı'dan Gebze'ye kadar raylı sistemlerimiz Marmaray ve yüksek hızlı trenle birleşecek. Artık Ankara-İstanbul güzergahında Marmaray ile birlikte Avrupa'ya doğru sistemlerimiz çalışmaya başlayacak" şeklinde konuştu.

25 ülkeden 300'ün üzerinde firmanın katıldığı fuarda sektörün son teknolojileri sergileniyor. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının resmi katılımcı ve destekleyicisi olduğu fuarda, TCDD ve bağlı ortaklıkları Türkiye Vagon Sanayi AŞ (Tüvasaş), Türkiye Demiryolu Sanayi AŞ (Tüdemsaş) ve Türkiye Lokomotif Sanayi AŞ (Tülomsaş) da yer alıyor.

Fuarda; demiryolu teknolojileri, elektrifikasyon, sinyazilasyon, güvenlik, taahhüt, inşaat malzemeleri, lojistik, ağır sanayi firmaları, hırdavat ve el aletleri üreticilerinin katıldığı fuarda; yolcu, yük vagonları, lokomotifler, manyetik yükselen trenler, dar ray aralığında çalışan trenler, özel ihtiyat araçları, dişli raylı demiryolu araçları ve intermodal nakliye araçlarından oluşan ürün grupları sergileniyor. 6-8 Mart tarihleri arasında olmak üzere 3 gün sürecek fuarı toplamda 10 bin kişinin ziyaret etmesi bekleniyor.