EN
Resim: udh-logo Resim: ataturk-img
Haberler Resim
ANKARA-İSTANBUL YHT HATTINDA GERİ SAYIM

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, medyamızın Ankara Temsilcileri ve gazetecilerle yapımı tamamlanan Eskişehir-İstanbul YHT hattında test sürüşünde biraraya geldi.

Piri Reis test treni ile gerçekleştirilen bilgilendirme gezisine Habertürk Gazetesi Ankara Temsilcisi Erdal Şen, Hürriyet Gazetesi Ankara Temsilcisi Deniz Zeyrek, Sabah Gazetesi Ankara Temsilcisi Okan Müderrisoğlu, Star Gazetesi Ankara Temsilcisi Mustafa Kartoğlu, Türkiye Gazetesi Ankara Temsilcisi Nuri Elibol, Vatan Gazetesi Ankara Temsilcisi Murat Çelik, Yeni Akit Gazetesi Ankara Temsilcisi Yener Dönmez, Akşam Gazetesi Ankara Temsilcisi Emin Pazarcı, Anadolu Ajansı Başmuhabiri Hamdi Ateş, Vatan Gazetesi Muhabiri Gülümhan Gülten, Eski TCDD Genel Müdürü Vedat Bilgin, Eski Danıştay Başkanlarından Ender Çetinkaya, TCDD yönetimi ve basın mensupları katıldı.

Eskişehir Gar Yeraltı Geçişi ile ilgili bilgi veren Karaman, basın mensuplarının sorularını yanıtladı. Basın mensupları, Eskişehir Gar yeni peron inşaatlarını inceleyerek yapılacak Eskişehir YHT Gar hakkında bilgi aldı. İnşaası devam eden Bozüyük YHT Gar ve Bilecik tünellerinde de incelemeler yaptı.

Basın mensuplarının sorularını yanıtlayan TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattının yapımının tamamlandığını, test sürüşlerinin devam ettiğini belirterek, “Testler bittikten sonra yolcu taşımaya başlayacağız” dedi.

Dünyada 6 adet bulunan test trenlerinden biri olan Piri Reis hakkında bilgi veren Karaman, Piri Reis'in ilk etapta saatte 40 kilometre hızdan başlayarak hattın ölçümlerini gerçekleştirdiğini ifade etti. Testlerin 10'ar kilometre hız artışlarıyla saatte 275 kilometreye kadar devam ettiğini anlatan Karaman, test treninin 250 kilometre hızla ilerlerken dahi 247 ayrı ölçüm gerçekleştirdiğini belirtti. Karaman, testlerin amacının istenilen standartta yol yapımının, seyahat konforunun ve güvenliğin sağlanması olduğunu kaydetti.

“İnsanımız seyahat etmiyordu…”

Avrupa'da seyahat katsayısı 200 iken, Türkiye'de bu rakamın 20 olduğunu ifade eden Karaman, Türk insanının çok fazla seyahat etmediğini söyledi. Karaman, hızlı tren sefere başladıktan sonra seyahat oranlarının arttığını vurguladı.

Demiryollarının geleceğini tartışmak üzere Uluslararası Demiryolu Şuraları gerçekleştirdiklerini anlatan Karaman, bu şuralar kapsamında akademisyenlerin, bürokratların ve konunun uzmanlarının katıldığı 100'e yakın toplantı gerçekleştirdiklerini dile getirdi. Bu toplantılar sonucunda dünya ile entegre, ekonomik, AB mevzuatına uygun, güvenli, diğer ulaşım modlarıyla entegre bir demiryolu ağı oluşturulmasının kararlaştırıldığını belirten Karaman, bu anlamda 2023'e kadar 25 bin kilometre demiryolu uzunluğuna ulaşılacağını ifade etti.

Bunun yanı sıra yol yenileme çalışmalarının devam ettiğini belirten Karaman, 2014 sonuna kadar mevcut tüm yolların yenileme çalışmalarının tamamlanacağını bildirdi.

TCDD'nin yeniden yapılanması ve demiryollarının özel sektöre açılmasına ilişkin kanunun yürürlüğe girdiğini anımsatan Karaman, “Demiryollarından işletmeciliği ve alt yapıyı ayıracağız. Karayollarında her isteyen arabasını alıp karayoluna çıkabiliyor. Demiryollarında aynı karayollarında olduğu gibi isteyen trenini alsın ve işletmecilik yapsın istedik” dedi. Karaman, 1 yıl içerisinde uygulamaya başlanabileceğini ifade etti.

Demiryollarına yönelik çalışmalarda güvenliği ön plana aldıklarını belirten Karaman, Türkiye'nin 2023'te çok daha yaygın ve modern bir demiryolu ağına sahip olacağını söyledi.

Karaman, tüm bu çalışmaların sonucunda yolcuda demiryollarının payını yüzde 10′a çıkarmayı hedeflediklerini ifade ederek, şu anda bu oranın yüzde 2 düzeyinde olduğunu kaydetti.

Ankara-İstanbul YHT hattındaki çalışmalar

Hattın yapımı sırasında en zorlandıkları bölümlerden birinin Eskişehir geçişi olduğunu ifade eden Karaman, “İlk defa demiryolu hattı bir şehrin altından geçti. Dünyada yalnızca Cordoba'da böyle. Bundan sonra bir daha böyle bir geçiş olsun istemiyoruz” diye konuştu.

Eskişehir Gar'ı konusunda belediye ile anlaşmazlık yaşadıklarını anlatan Karaman, gara ilişkin planların tamamlandığını kısa bir süre içerisinde ihalesine çıkılacağını bildirdi.

Ankara-İstanbul hattında 755 sanat yapısı yaptıklarını belirten Karaman, Köseköy-Gebze arasındaki bölümün 150 milyon avroluk AB hibesi ile yapıldığını ifade etti. Hattın 2015'te Marmaray'a bağlanacağını ve Halkalı'ya kadar ulaşacağını kaydeden Karaman, şöyle konuştu:

“Hat açıldıktan sonra Ankara-İstanbul arası seyahat süresi 3,5 saat olacak. İlk etapta günlük 16 sefer düzenlenecek. Marmaray'a bağlandıktan sonra her 15 dakika ya da yarım saatte bir sefer gerçekleşecek. Bilet ücretleriyle ilgili de bir anket çalışması yaptık. Vatandaşa, ‘Kaç lira olursa YHT'yi tercih edersiniz' diye sorduk. 50 lira olursa hepsi ‘bineriz' diyor. 80 lira olursa yüzde 80'i YHT'yi tercih edeceğini belirtiyor. Bunları değerlendirip bilet fiyatını öyle belirleyeceğiz.

Hattın yapımı tamamlandı. Şimdi testlerini gerçekleştiriyoruz. Testler bittikten sonra yolcu taşımaya başlayacağız, önemli olan tam anlamıyla güvenli bir şekilde hizmete girmesi.”

Karaman, hattın hizmete girmesinin gecikmesinde, yapım sırasında hırsızlar ve kötü niyetli kişilerce 25 kez tellerin kesilmesi, tünellerin bir kez daha kontrol edilmesi, sinyal sisteminde çıkan birtakım sorunlar gibi nedenlerin etkili olduğunu söyledi. Karaman, özellikle Eskişehir geçişinin Marmaray'dan daha zor olduğunu ifade etti.

Hattın 4 milyar dolara mal olacağını belirten Karaman, bunun 2 milyar dolarını kredi olduğunu vurguladı. Karaman, Ankara-İzmir YHT hattında ise Ankara-Afyonkarahisar arasında yapım çalışmalarının devam ettiğini söyledi. Hatların geçtiği yerlerde alt ve üst geçitlerin de kendileri tarafından yapıldığını anlatan Karaman, söz konusu iş için bu yıl bütçeden 50 milyon lira kaynak ayrıldığını kaydetti.