EN
Resim: udh-logo Resim: ataturk-img
Haberler Resim
ASRIN PROJESİ MARMARAY'IN İLK RAY KAYNAĞINI BAŞBAKAN ERDOĞAN YAPTI

ASRIN PROJESİ MARMARAY'IN İLK RAY KAYNAĞINI BAŞBAKAN ERDOĞAN YAPTI

 

‘Asrın Projesi' olarak nitelendirilen Marmaray'ın ilk ray kaynağını 14 Ocak 2012 tarihinde Başbakan Recep Tayyip Erdoğan yaptı.

 

Erdoğan; “Marmaray, bir Türkiye projesidir, Avrupa ile Asya'yı birbirine bağlayan birleştiren kıtalar arası bir projedir, Marmaray bir dünya projesidir. Bu proje, ne kadar İstanbul projesiyse, o kadar Van projesidir, Tekirdağ projesidir, Antalya, Yozgat, Erzurum, Kars projesidir. Hatta bu proje, Batı'da Londra'yı, Doğu'da Pekin'i çok yakından ilgilendiren bir projedir.” diyen Başbakan Erdoğan, “Ulaştırma Bakanlığımıza, Devlet Demiryollarımıza, ilgili tüm kurumlara, özel sektörümüze, firmalara, mühendisinden işçisine kadar emeği geçen, alınteri döken herkese şükranlarımı sunuyorum.” dedi

 

 

Asya ile Avrupa kıtalarını demiryolu ile birbirine bağlayan 76,3 kilometre uzunluğundaki hattın ray montajı için Kadıköy Ayrılık Çeşmesi İstasyonu'nda ''Marmaray'da ilk ray kaynağı töreni'' düzenlendi. Törene katılan Başbakan Erdoğan, yaptığı konuşmaya, hayatını kaybeden KKTC'nin kurucu Cumhurbaşkanı ve Kıbrıs davasının sembol ismi Rauf Denktaş'a Allah'tan rahmet dileyerek başladı. Erdoğan, ''Ailesine, yakınlarına, KKTC'deki kardeşlerimize ve aziz milletimize bu acı kayıptan dolayı sabır ve başsağlığı mesajlarımı bir kez daha iletiyorum. Merhum Denktaş, Kıbrıs'ın varlık mücadelesinde, KKTC'nin kurulmasında ve Kıbrıslı kardeşlerimizin haklarının en güçlü şekilde savunulmasında gerçekten unutulmaz bir liderlik sergilemiştir. Onun yürüttüğü bu mücadele eminim ki KKTC'de aynı aşkla, aynı kararlılıkla sürdürülecektir. Kıbrıs'ta barışın, uzlaşmanın, huzur ve istikrarın sağlanabilmesi özellikle Kıbrıs Türklerinin haklarının korunması için biz de ana vatan Türkiye olarak bu davayı var gücümüzle desteklemeye, Kıbrıs Türkünün yanında olmaya devam edeceğiz.'' dedi.

 

Başbakan Erdoğan, Lefter Küçükandonyadis'in de vefat ettiğini hatırlatarak, şöyle devam etti:

''Yine dün kaybettiğimiz Türk futbolunun efsane ismi ve milli takımımızın, Fenerbahçe futbol takımının unutulmaz oyuncusu, adeta futbolda ordinaryüs sıfatına layık görülmüy olan Lefter'e de ülke olarak, millet olarak şükran duygularımızı ifade ediyorum.'' Erdoğan, Lefter'in ailesine, yakınlarına, Fenerbahçe camiasına başsağlığı diledi.

 

MARMARAY BİR DÜNYA PROJESİDİR

 

Başbakan Erdoğan, bugün ilk kaynağı yapılacak, Türkiye'nin 150 yıllık rüyasında, yeni bir dönüm noktasının yaşandığı Marmaray'ın hayırlı olmasını diledi. ''1860 yılında hayali kurulan, taslağı hazırlanan bir projeyi, 150 yıllık bir hayali, nihayet rayların döşenmesi aşamasına kadar getirdik. Bugün burada, sadece 150 yıllık bir hayali somutlaştırmıyoruz. Bugün, dünyanın en özgün projelerinden birini, bir ulaşım harikasını, bir mühendislik şaheserini de artık ete kemiğe büründürüyoruz'' diye konuşan Erdoğan, yapılan işin kolay bir iş olmadığını ifade etti. Erdoğan, konuşmasını şöyle sürdürdü: ''Marmaray'ı, denizin altına tüpler döşeyip, içine ray yerleştirmek olarak görmek, onu hafife almak olur. Ters yöne iki akıntının olduğu bir denizin altında bu işi gerçekleştiriyoruz. Yüzeyin 60 metre derinliğinde, dünyanın en derin batırma tüp tüneliyle bu projeyi gerçekleştiriyoruz. Sadece bir raylı ulaşım sistemi kurmakla kalmıyoruz, adeta ince işçilikle bir sanat eseri inşa ediyoruz. Burada şu hususu özellikle ifade etmek istiyorum. Marmaray Projesi, bakın bunun da altını özellikle çizerek söylüyorum, bir İstanbul Projesi değildir. Marmaray, bir Türkiye projesidir, Avrupa ile Asya'yı birbirine bağlayan birleştiren kıtalar arası bir projedir, Marmaray bir dünya projesidir. Bu proje, ne kadar İstanbul projesiyse, o kadar Van projesidir, Tekirdağ projesidir, Antalya, Yozgat, Erzurum, Kars projesidir. Hatta bu proje, Batı'da Londra'yı, Doğu'da Pekin'i çok yakından ilgilendiren bir projedir. Marmaray'ın tamamlanmasıyla birlikte, sadece Anadolu ve Avrupa yakaları raylı sistemle birleşmeyecek. Bu projeyle, Pekin ile Londra arasında, kesintisiz bir demiryolu hattı tesis edilmiş, 'modern bir ipek yolu' inşa edilmiş olacak.''

 

PROJE YAPILIRKEN EKOLOJİK DENGE DE GÖZETİLDİ

 

Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi ile Yüksek Hızlı Tren projeleri tamamlandığında, Türkiye'nin, ulaşımda Asya Avrupa koridorunun en önemli, en stratejik ülkesi konumuna yükseleceğini de belirten Erdoğan, bu projeyi yaparken, azami çevre hassasiyetiyle hareket edildiğini, balıkların yumurtlama dönemi, balıkların göç yollarının dahi dikkate alındığını kaydetti. Erdoğan, deniz altı kazılarından çıkan atıkları, tabii hayatı korumak adına yeniden denize kazandırdıklarını da ifade ederek, şöyle devam etti: ''Marmaray Projesi kapsamında, Asya ve Avrupa yakalarında 40 adet istasyon inşa ediyoruz. 76,3 kilometre uzunluğundaki hattın, 13,6 kilometresi yer altında, denizin altında inşa ediliyor. Tek yönde saatte 75 bin yolcu taşınacak. Her 2 dakikada bir tren bu hatlar üzerinde hareket edebilecek. Proje tamamlandığında, Üsküdar Sirkeci arası sadece 4 dakikada alınabilecek. Söğütlüçeşme'den Yenikapı'ya 12 dakikada, Bostancı'dan Bakırköy'e 37 dakikada, Gebze'den Halkalı'ya 105 dakikada ulaşmak artık mümkün hale gelecek. Şu anda İstanbul'da, şehir içi ulaşımda raylı sistemin payı yüzde 8. Marmaray tamamlandığında bu oran yüzde 28'e yükselecek. İnşallah, Marmaray'ın devreye girmesiyle birlikte, İstanbul trafiği önemli ölçüde rahatlayacak. Bu biraz da toplu taşım kültürüne insanımızın adaptesiyle alakalı. Ciddi bir akaryakıt tasarrufu sağlanacak ve en önemlisi de çok ciddi ölçüde zaman tasarrufu sağlanmış olacak.''

 

 

Her şeyin mükemmel olduğu iddiasında hiçbir zaman olmadıklarını ifade eden Erdoğan, ''Biz pembe tablolar çizmiyoruz. Ama kararlılıkla, sabırla, cesaretle, mevcut aksaklıkları, eksikleri tamamlıyor, adım adım geleceğe, adım adım 2023'e yürüyoruz'' dedi.

 

Bugüne kadar dönüşmediklerini, ama milletin iradesi doğrultusunda dönüştürdüklerini belirten Erdoğan, bundan sonra da milletin çizdiği istikamet doğrultusunda dönüştürmeye devam edeceklerini vurguladı. Erdoğan, ''Nasıl okullar inşa ediyorsak, hastaneler inşa ediyorsak, konutlar, yollar, hızlı tren hatları inşa ediyorsak, nasıl böyle, Marmaray gibi şaheserler inşa ediyorsak, demokrasi yolunu, demokrasi otobanını, demokrasi altyapısını da en güçlü şekilde imar etmeye, inşa etmeye devam edeceğiz.'' diye konuştu.

 

 

Marmaray'da bu ilk kaynak töreniyle başlattıkları yeni etabın, yeni dönemin hayırlı olmasını dileyen Erdoğan, ''Ulaştırma Bakanlığımıza, Devlet Demiryollarımıza, ilgili tüm kurumlara, özel sektörümüze, firmalara, mühendisinden işçisine kadar emeği geçen, alınteri döken herkese şükranlarımı sunuyorum. İlk kaynağın hayırlara vesile olmasını diliyorum, Allah tamamına erdirsin diyorum ve hepinizi sevgiyle, saygıyla selamlıyorum'' ifadelerini kullandı.

 

 

DEMİRYOLLARINDA ÇOK BÜYÜK ATILIMLAR GERÇEKLEŞTİRDİK

 

Başbakan Erdoğan, son 9 yılda, ulaştırmanın her alanında olduğu gibi, demiryollarında da çok büyük atılımlar gerçekleştirdiklerini dile getirerek, 9 yılda, 888 kilometresi yüksek hızlı tren yolu olmak üzere, 1.076 kilometre demiryolu yaptıklarını, yılda ortalama 135 kilometre demiryolu inşası gerçekleştirdiklerini kaydetti. Başbakan Erdoğan, ''2023 yılına kadar, doğudan batıya, kuzeyden güneye 10 bin kilometre hızlı demiryolu, 4 bin kilometre de konvansiyonel demiryolu yapmayı hedefliyoruz'' şeklinde konuştu.

 

9 yılda mevcut demiryollarının yüzde 75'ini, yani 6 bin 375 kilometre demiryolunu yenilediklerini vurgulayan Erdoğan, sadece demiryolu inşa etmekle kalmadıklarını, Sakarya'da hızlı tren ve metro araçları üreten tesisi, Çankırı'da hızlı tren makasları üreten tesisi, Sivas, Sakarya, Afyon, Konya ve Ankara'da hızlı tren traversleri ve Erzincan'da ray bağlantı malzemesi üreten tesisler kurduklarını anlattı. Recep Tayyip Erdoğan, geçmişte, yurt dışından tren seti ithal ederken şimdi Eskişehir ve Adapazarı fabrikalarında, yerli demiryolu setleri imal ettiklerini belirtti. Erdoğan, ''Burada tabii bir şey söyleyeceğim bakınız bunların geneli dikkat ederseniz hep kuyudur, minare değildir. Minareyi görürsünüz, ama kuyuyu görmezsiniz onun için bu görünmeyenleri burada anlatıyorum. Çoğu insan minare yapmaya bayılır ama kuyu yapmaya itibar etmez'' dedi.

 

İzmir'de Egeray'ı tamamladıklarını, Ankara'da Başkentray'ı, Gaziantep'te Gaziray'ı yaptıklarını dile getiren Erdoğan, Türkiye'yi dünyada 8'nci, Avrupa'da 6'ıncı yüksek hızlı tren ülkesi konumuna yükselttiklerini söyledi. Ankara-Eskişehir yüksek hızlı tren hattını 2009 yılında açtıklarını hatırlatan Erdoğan, Ankara-Konya hattını tamamladıklarını, 23 Ağustos 2011 tarihinde hızlı tren seferlerini başlattıklarını, Eskişehir-İstanbul arasının hızla devam ettiğini, süratle onun da bitirileceğini, 2013 sonunda onu da tamamlamış olacaklarını bildirdi.

Ankara-Sivas arasının devam ettiğini, ihalesini yaptıklarını, Ankara-İzmir projesinin de devam ettiğini, Bursa projesinin de aynı şekilde hızla ilerlediğini ifade eden Erdoğan, ''2023 yılına kadar, 10 bin kilometresi hızlı tren yolu olmak üzere, 14 bin kilometre demiryolu yapmak için, takvimimiz hazır, yol haritamız hazır, Allah'a şükür kaynağımız da hazır'' dedi.

 

KÖSEKÖY-GEBZE'DE DEMİRYOLUNU KULLANAN KARDEŞLERİMİZDEN GEÇİCİ BİR SÜRE İÇİN ANLAYIŞ BEKLİYORUZ

 

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, konuşmasını şöyle sürdürdü: ''Burada şu hatırlatmayı da yapmak durumundayım. Biliyorsunuz, 2013 yılında Eskişehir - İstanbul hızlı tren yolunu hizmete açacağız. Köseköy-Gebze arası 56 kilometrelik kesim tamamen şehirleşmiş durumda. Burada istimlak yapmak, yeni bir güzergah oluşturmak şu anda sıkıntılı, mümkün görünmüyor. Bu kesimde, eski yolun üzerine oturduğu platforma, yeni bir yüksek hızlı tren yolu yapıyoruz. Bu inşaatı hızlı şekilde tamamlayabilmek için, geçici süreyle demiryolu ulaşımının kesilmesi gerekiyor. İnşallah, hızlı şekilde inşaatı bitirecek, yolu eskisinden çok daha yeni, çok daha hızlı, kaliteli, konforlu ve güvenli şekilde vatandaşlarımızın hizmetine sunacağız. Bu bölgede yaşayan, demiryolunu kullanan kardeşlerimizden geçici bir süre için anlayış bekliyoruz. Bir süreliğine bizleri sabırla karşılamalarını bekliyoruz.''

 

Marmaray'ın, ustalık dönemlerinde tamamladıkları çok önemli bir eser olarak ülkeye ve millete hizmet sunacağına dikkati çeken Erdoğan, şöyle devam etti: ''Marmaray gibi birçok projeyi, Kanal İstanbul'u, Avrupa ve Anadolu yakasında iki yeni şehir projemizi, Karadeniz kıyısında ilk etapta 100 bin kapasiteli havaalanı projemizi, Taksim Projemizi ustalık döneminde başlatacak, onları da hızla nihayete erdireceğiz. 81 vilayetimizde devam eden projeleri, yeni başlayacak projeleri de hızla tamamlayacak, milletimizin hizmetine sunacağız. Ben şunu, burada altını çizerek ifade etmekte fayda görüyorum. Türkiye, ekonomide,yatırımlarda, projelerde ve demokraside, bir adım bile geriye gitmez, gidemez ve gitmeyecek.''

 

 

BUGÜN RAYLI SİSTEMLE ADIM ADIM MARMARAY'IN AYAK SESLERİNİ DE DUYMAYA BAŞLAMIŞ OLUYORUZ

 

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ise İstanbul'un Avrupa-Asya yakasını birbirine bağlayacak Marmaray projesinde yeni bir merhaleyi gerçekleştirdiklerini söyledi. Bugün Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımı ile Ayrılıkçeşme'den başlayıp Kazlıçeşme'ye kadar yer altından ve deniz altından devam edecek toplam 14,5 kilometrelik kesimin ilk ray kaynağını yaptıklarını ifade eden Yıldırım, bunun İstanbul'a, ülkeye hayırlı uğurlu olmasını diledi. Yıldırım, şunları kaydetti: ''Marmaray 150 yıllık bir rüya. Sultan Abdülmecit Han 1860'ta projelerini yaptırırken denizin ortasında ayaklar üzerinde yayaların geçeceği Üsküdar ile Sirkeci arasında bir proje düşünmüş, daha sonra Sultan Abdülhamit projeyi ele almış ama başlamak 100 yıl sonra, 2004 yılında hükümetimize nasip oldu. Zatıalinizin talimatlarıyla Pekin'i Londra'ya bağlayacak İstanbul'umuzun toplu taşımada raylı sistem payını yüzde 8'lerden yüzde 30'lara kadar çıkaracak projeyi adım adım tamamlamak üzere yükleniciler, teknik elemanlar büyük bir gayretle çalışmaya devam ediyoruz.''

 

Bugün ray kaynağını yapacakları bu istasyonun Anadolu yakasının en önemli istasyonu olduğunu belirten Yıldırım, ''Burada aynı zamanda Kartal'dan Kadıköy'e E-5 Karayolu altından gelen raylı sistemle bağlanmış olacak ve böylece Anadolu yakasının gerek Ankara'dan İstanbul'a, Anadolu kentlerinden İstanbul'a ve İstanbul'un Anadolu yakasındaki trafiği bir yandan Kadıköy-Kartal hattı ile bir yandan Gebze-Ayrılıkçeşme hattı ile burada birleştirecek ve buradan Avrupa yakasına taşınmış olacaktır'' şeklinde konuştu.

 

Binali Yıldırım, ''Proje için tamamlanma tarihi 29 Ekim 2013 olarak daha önce tarafınızca (Başbakan Erdoğan) ilan edilmişti. Bu programı tutturabilmek için bütün ekibimizle gece gündüz çalışmaya devam ediyoruz'' dedi.

 

MARMARAY İSTANBULUN KÜLTÜREL ZENGİNLİKLERİNİ DE AÇIĞA ÇIKARDI

 

Bu projenin 5 yıla yakın bir gecikme yaşadığını söyleyen Yıldırım, bu gecikmenin sebebinin arkeolojik kazılar olduğunu vurguladı. Marmaray projesinden önce İstanbul 2 bin 500 yıllık tarihi ile bilinirken, bugün artık 8 bin 500 yıllık tarihinin kalıntılarının, delillerinin Marmaray projesi ile bilinir hale geldiğini ifade eden Yıldırım, ''Proje gecikti ama bir hayra da hizmet etti diyebiliriz. İstanbul'un tarihini, kültürel zenginliklerini açığa çıkarmak gibi de önemli bir görevi bu proje ile ifa etmiş oluyoruz.'' dedi.

 

Binali Yıldırım, ''Bu önemli aşamada, ilk ray kaynağında bizlerle birlikte olmanız bizlere güç vermiştir. Geçen yıl da 26 Şubat'ta Sirkeci'de kara ile denizin buluştuğu tüplerin açılışını gerçekleştirmiştik, bugün artık raylı sistemle adım adım Marmaray'ın ayak seslerini de duymaya başlamış oluyoruz. İstanbul'umuza hayırlı olsun'' şeklinde konuştu.

 

 

Konuşmasının ardından Başbakan Erdoğan'a, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ile yüklenici firma günün anısına bir hediye takdim etti. Erdoğan daha sonra, beraberinde Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Avrupa Birliği Bakanı Egemen Bağış, Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, milletvekilleri, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, genel müdürler ve yüklenici firma yetkilileriyle birlikte Marmaray tüneline indi ve ilk ray kaynağı için düğmeye bastı.