EN
Resim: udh-logo Resim: ataturk-img
Haberler Resim
Ankara Konya Git gel 2,5 saat

ANKARA-KONYA GİT GEL 2 BUÇUK SAAT…

Ulaştırma Bakanlığı'nın ülkemizde hızlı tren çağını başlatmak amacıyla belirlediği hedef doğrultusunda Ankara-İstanbul Hızlı Tren, Marmaray Projelerinden sonra ülkemizin diğer önemli projesi olan Ankara-Konya Hızlı Tren Projesi'nin temeli 8 Temmuz 2006 günü saat 17.00'de Ulaştırma Bakanı Binali YILDIRIM tarafından atıldı.

Temel atma töreninin açılış konuşmasını yapan TCDD Genel Müdürü Süleyman KARAMAN; Medeniyetler beşiği, ipek yolunun en önemli ticaret merkezi, “Ne Olursan Ol Yine Gel” diyerek tüm dünyaya hoşgörü dersi veren, ışık saçan Mevlana'nın şehri, kara ve demiryolunun kavşak durağı Konya'da demiryollarını çok heyecanlandıran hızlı tren projesinin temel atma töreninde bulunmanın mutluğuna değindikten sonra , “Ankara olarak mutluyuz, Konya olarak, Türkiye olarak mutluyuz, çünkü demiryolları artık sahipsiz değildir. Yolcuda % 2, yükte % 5 payı ile varlığı ile yokluğu belli olmayan demiryolları, Türk ulaşım sistemine tam 60 yıl sonra yeniden, büyük bir atılım hamlesiyle dönmektedir. TCDD'ye ayrılan rekor yatırım ödenekleriyle, inşa edilen hızlı tren yollarıyla dönmektedir. Çok değil, 2006 sonunda Türkiye'nin ilk hızlı tren hattı Ankara-İstanbul hızlı tren projesi'nin 1. etabı olan Ankara – Eskişehir kısmı hayata geçecek, Ankara-Eskişehir arası seyahat süresi 1 saatlik mesafeye inecektir. Böylece ülkemiz, dünyada yüksek hızlı tren hattına sahip 8. ülke olacaktır.” dedi.

KARAMAN; Ankara-Konya Hızlı Tren Projesi hakkında da “Proje, uygulama projesi safhasında defalarca değiştirilmiş, uygulama projesi bir yıldan fazla sürmüş, sürekli güzergah değişikliğine gidilmiştir. Kulu üzerinden, Polatlı üzerinden değişik alternatifler üzerinde çalışılmış, Konya'yı Ankara ve İstanbul'a en kısa sürede bağlayacak olan Polatlı-Konya güzergahı en uygun güzergah olarak seçilmiştir. Bütün bu çalışmalar sonucunda, güzergahı Polatlı'dan başlayan Ankara – Konya hızlı tren projesi çift hatlı, elektrikli, sinyalli, 250 km hıza uygun olarak planlanmıştır. Uygulama projesini müteakip, 15 aralık 2005'te altyapı yapım ihalesine çıkılmıştır. Bu yıl nisan ayında yüklenici firmaya yer teslimi yapılmış ve Ankara-Konya hızlı tren projesinin fiili olarak yapım süreci başlamıştır. İki etap halinde yapılacak projenin uzunluğu 212 km.dir. Polatlı-Ankara dahil toplam güzergah ise 306 kilometredir. 306 km.lik Ankara – Konya hattının 94 km.lik kesimi, Ankara-Polatlı arasında halen inşaatı devam eden Ankara –İstanbul hızlı tren projesi kapsamında yapılmaktadır. Hattın maksimum eğimi binde onaltı, minimum kurp yarı çapı 6.500 metre olup, gerek altyapı gerekse üstyapı inşaatında en son teknoloji kullanılacaktır. Her iki kesim dahil, 212 kilometrelik hattın inşaatında, 16 milyon metreküp kazı, 7 milyon metreküp dolgu, 10 adet köprü, 26 adet üst geçit, 64 adet alt geçit, 107 adet menfez yapılacaktır. Ayrıca, hat üzerinde 2100 metrelik Türkiye'nin en uzun hızlı tren tüneli bulunmaktadır. Toplam maliyeti 500 milyon dolar olan projenin altyapısının 2007'de bitirilmesi hedeflenmiştir. Proje devreye girdiğinde Ankara – Konya 1 saat 15 dakikaya, İstanbul –Konya 3 saat 30 dakikaya, Konya – Eskişehir 1 saat 30 dakikaya düşecektir. Diğer bir ifade ile, Ankara'dan trene binen, Eskişehir'de aktarma yaparak Konya'ya 13 saatte giden bir vatandaşımız hızlı trenle günü birlik Konya'ya, İstanbul'a, Eskişehir'e, Ankara'ya gidip gelebilecektir. Bu gün temelini attığımız proje tamamlandığında, bugüne kadar Konya – Ankara demiryolu bağlantısı tam 687 km.lik Ankara-Eskişehir- Afyon-Konya hattı üzerinden sağlanmaktadır. Seyahat süresi ise ortalama 13 saat'tir. Doğal olarak Konyalılardan treni tercih etmelerini beklememiz mümkün değildir. Fakat, sevinçle ve heyecanla belirtmek istiyorum ki, hızlı tren devreye girdiğinde Konyalılar da trenden başka ulaşım aracına binmek istemeyecektir. Yalnız Konyalılar değil, Karamanlılar da başka bir vasıtaya binmek istemeyecektir. Çünkü, Konya- Karaman hattı da yenilenecek, 102 kilometrelik bu yolda yeni ve modern yolcu trenleri sefere konacak, iki kent arası seyahat süresi 40 dakikaya inecektir. Hızlı trenle birlikte, İstanbul- Karaman, Ankara- karaman aksları da hızlı, güvenli, rahat bir ulaşım hizmetine kavuşacak, Karaman-Ankara 2 saat olacaktır.” dedi.

KARAMAN, diğer hızlı tren projeleriyle ve demiryollarının yeni atılımları hakkında da; Hayata geçmesi yönünde adım atılan, yapımı devam eden Ankara-İstanbul hızlı tren, Marmaray, bugün temelini attığımız Ankara-Konya hızlı tren projelerinin yanı sıra Osmaneli –Bursa, Yozgat üzerinden Ankara-Sivas, afyon üzerinden Ankara –İzmir hızlı tren projelerinin önümüzdeki 10 yıl içerisinde bitirilmesiyle tüm kentlerimiz birbiriyle daha sıkı kenetlenecektir. Diğer taraftan, 2008'de Eskişehir – İstanbul hızlı tren hattının hizmete açılmasıyla, başkentle İstanbul arasındaki ortalama 7-7,5 saat olan seyahat süresi 3 saate düşecektir.

Burada bir noktayı vurgulamak istiyorum. yüksek hızlı tren hattına sahip ülkelerde, Ankara-Eskişehir hızlı tren projesine eş değerdeki projelerin yapım süresi ortalama 5 ila sekiz yıl almaktadır. hükümetimizin desteği, demiryollarının ve yüklenici firmanın olağanüstü gayretiyle, Ankara-Eskişehir hızlı tren hattı iki buçuk yıl gibi kısa bir sürede hayata geçmiş olacaktır.

Hükümetimizin demiryollarına verdiği destek ile hızlı tren projelerinin yanı sıra mevcut sistemi yenileme çalışmaları da sürdürülmektedir. Bu bağlamda 2006 yılında 800 kilometre yolun tamir-bakım ve yenilemesi, 2500 kilometrelik yolun standart hale getirilmesi planlanmış, özellikle güneydoğu bölgemizde 100 yıldır el sürülmeyen raylar yenilenmeye başlanmıştır. Diğer taraftan, özellikle yük taşımacılığında devrim niteliğinde uygulamalar hayata geçirilmektedir. Blok tren uygulaması, kamyonların trenle taşınması olan ro-la taşımacılığı, lojistik köy kurulması ve bağlantı hatlarının yaygınlaştırılarak yük taşımasının demiryoluna kaydırılması, kombine taşımacılığı artırılması hedeflenmektedir. Diğer taraftan, garlarımızın, istasyonlarımızın şehre kazandırılması, cazibe merkezi haline getirilmesi için çalışmalar başlatılmıştır. Artık garlarımız insanların uğramadığı, izbe mekanlar olmaktan kurtulacak kentlerin atan nabzı haline gelecektir. insanımız bu değişimi en fazla hızlı tren inşa edilecek olan garlarıyla hissedecektir.

Organize Sanayi Bölgelerinin demiryolu ile bağlantısını sağlamak üzere özel sektörle işbirliği içinde bağlantı hatları yapılmaktadır. Bunlardan biri de Çumra Şeker Fabrikası iltisak hattıdır. Gittikçe sanayileşen Konya'mızda ucuz ve güvenli bir demiryolu taşımasının daha etkin hale gelmesi üretim maliyetlerini önemli oranda düşürecektir. Ulaşım hizmeti sadece insan ve ürünleri bir yerden bir yere götürmek değildir. ulaşım bir ülkenin can damarıdır. o damardaki tıkanıklık ülkeleri güçsüz bırakabilir. ülkemiz hızlı tren çağına adım atarken, sadece ulaşım sisteminde köklü bir değişim yapmamakta, her anlamda gücünü artırmaktadır.

Bugün Avrupa, 2020 yılına kadar demiryollarına 225 milyar euro'luk yatırım yapmayı planlamıştır. bunun nedenleri vardır ve biz istesek de istemesek de demiryollarımız gelişmek zorundadır. Çünkü, demiryolları yapım maliyeti ucuz, kullanım ömrü uzun, petrole bağımlı olmayan çevre dostu bir sistemdir. Bu sistemin güçlendirilmesi, Avrupa birliğine entegre sürecinde olan ülkemizin ulaşım altyapısıyla da bu sürece hazırlandığının en somut kanıtı olurken, ülkemiz Avrupa'dan uzak doğu'ya kadar tarihi ipek yolunun misyonunu tekrar yüklenecektir.” dedi.

Daha sonra Mustafa ÖZCAN ve Öztaşlar grubunu temsilen söz alan VEHBİ ÖZKOÇ ;“AB süreci yaşadığımız bugünlerde, Ulaştırma altyapısı ve ulaşımdaki gelişmeler büyük önem arz etmektedir. Demiryolları 150 yıllık geçmişine rağmen yeterli desteği görmemiş ve ihmal edilmiştir. Ankara-Konya Hızlı Tren Projesi'nin üstlenen firmalarımız, bu projeyi taahhüt edilen tarihte bitirmek için elinden geleni yapacaktır.” dedi.

Demiryol-İş Sendikası Genel Başkanı Ergun ATALAY ise,” Bugün burada tarihi bir olaya tanıklık yapıyoruz. Osmanlı 5 bin kilometre, Cumhuriyet 5 bin kilometre olmak üzere, yokluk içerisinde, 10 bin kilometre demiryolu döşediler.1950 yılından sonra Demiryollarını ağlarla örmedik, lafları ördük. Komünist işidir diye Demiryollarını ihmal ettik. Lastikçileri, benzincileri küstürmeyelim diye sesiz kaldık. Trafik kazaları yüzlerce can aldı, taşımacılıkta karayollarına ağırlık verildi. Bugün soruyorlar Türk-İş neden sesiz ? 29 Ekim 2006 tarihinde, Ankara-Eskişehir Hızlı tren projesinin 1. Etabı açılıyor. Tüp Geçit 2008'de hizmete giriyor, Konya-Ankara 70 dakikaya iniyor. Ankara-Sivas, Ankara-İzmir, Samsun hatlarında zaman süreleri kısalıyor. Buna karşı tabiî ki sesiz kalacağız, iyi şeyler yapılıyor. Ama Türk-İş Özelleştirmeler karşısında sesini çıkarıyor, Şeker fabrikaları kapatılmak istendi. Türk-İş olarak, Başbakanımıza ulaştık, vazgeçildi. Kendilerine Türk-İş adına teşekkür ediyorum, Çumra, Ilgın Şeker Fabrikaları çalışanları adına şükranlarımı iletiyorum. Ülkeye hizmet edenlere, bu projede emeği geçen cefakar, vefakar memurlarımıza, takım işçilerimize, firmalarımıza teşekkür ediyorum.” dedi.

Törene katılan Konya Büyük Şehir Belediye Başkanı Tahir AKYÜREK , Konya Valiisi A.Atilla OSMANÇELEBİOĞLU ve Konya Milletvekilleri Hasan ANGI, Ahmet IŞIK, Sami GÜÇLÜ' nün yaptığı konuşmalardan sonra söz alan Bakan YILDIRIM; Dünya ile rekabet edebilmek ve çağı yakalamak için hızlı trenin şart olduğunun altını çizerek başladığı konuşmasında; göreve geldiklerinin ilk gününde “Türkiye'nin 100 yıllık hayali Marmaray Tüp Geçit Projesi'ni hayata geçirdiklerini, ikinci olarak da hızlı tren projelerini devreye soktuklarını söyledi. Yıldırım, Konya-Ankara Hızlı Tren Projesi ile karayollarının yükünü hafifleteceklerini, demiryollarının yıllardır ihmal edildiğini AK Parti İktidarı döneminde bu alandaki yatırımlara öncelik verilerek mağduriyetin sona erdirildiğini belirtti. Yıldırım, günümüzde vaktin naktin önüne geçtiğine işaret etti . Halk arasında “git-gel Konya 6 saat “ ifadesinin hızlı tren ile birlikte “git-gel Konya 2.5 saat “ sözüne dönüşeceğini ifade eden Yıldırım, projenin hayata geçmesinden dolayı mutlu olduğunu söyledi. Bakan Yıldırım, hükümet olarak son üç yılda demiryollarına 6 milyar YTL kaynak aktardıklarını vurgulayarak, bu miktarın son 50 yıldaki ödeneğe eşit olduğunu kaydetti.