EN
Resim: udh-logo Resim: ataturk-img
Haberler Resim
BAKAN TURHAN TBMM PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNDA SUNUM YAPTI

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının 2020 yılı bütçesinin görüşüldüğü TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda sunum yapan Bakan Turhan, ulaşım ve iletişim yatırımlarının ve çalışmalarının lüks değil elzem olduğunun herkesin kabul ettiği gerçek olduğunu söyledi.

Ulaştırma altyapısı ve bilgi iletişim sektörünün, dünyanın nabzı olduğunu dile getiren Turhan, bugün dünya düzeninin, ulaştırma ve haberleşme sektörlerinin sunduğu imkânlar etrafında şekillendiğini ifade etti.

Yine değişmesi öngörülen güç dengelerinin de bu sektörlerin gelişimine paralel olarak şekilleneceğini belirten Turhan, şöyle konuştu:

 "Dünya ticaret hareketliliğinin batıdan doğuya doğru ilerlediği dönemde özellikle doğudaki ülkelerin, ulaşım altyapısına yönelik hamlelerini, birbiriyle bağlantılı şekilde gerçekleştiriyor olmaları, elbette tesadüf değildir. Önümüzdeki yarım asrı şekillendirmesi beklenen Kuşak ve Yol Projesi bunun en somut örneğidir. Ülkemiz proje kapsamındaki orta koridorun, en kritik noktalarından birinde yer almaktadır. Üzerinde durulması gereken bir diğer önemli şey ise üretim meselesidir. Gelişmeyi, kalkınmayı daimi kılan üretimdir. Üretimin olduğu her yerde de ulaşım ve iletişim sisteminin sağlıklı işlemesi zaruridir. Sağlıklı işleyiş ise günü kurtarma amaçlı değil gelecek vizyonunu içine alan hamleleri zorunlu kılar. Her dönemde o günün nabzını tutabilmek ancak dinamik hedeflerle mümkün olabilir. Son 17 yılda bu şiarla hareket edilmiştir. Yani üretimin, kalkınma hamlelerinin önü bu şekilde açılmıştır."

Turhan, başlatılan yerli ve milli üretim hamlelerinin, ulaşım ve iletişim altyapı çalışmalarının en önemli meyveleri olduğuna dikkati çekerek, bu meyvelerin, gelecek kuşaklara bırakılacak en önemli miraslar arasında yer aldığını bildirdi.

Çalışmaya, taş üstüne taş koymaya, yeni hamleler, yeni projeler üretmeye, kararlılıkla devam edeceklerini vurgulayan Turhan, "Coğrafi avantajımızdan en iyi şekilde faydalanarak modlar arası ve çok modlu uygulamaların geliştirilmesi, demiryolu ve denizyolu taşıma paylarının arttırılması, hızlı, esnek, emniyetli, güvenilir ve entegre ulaştırma sisteminin tahkim edilmesiyle lojistik maliyetlerin düşürülmesi, ticaretin kolaylaştırılması ve ülkemizin rekabet gücünün artırılması her daim temel amacımız olacaktır." diye konuştu.

“2020 yılı içinde yeni alınan YHT setleriyle verimli işletme modeli hazırlayacağız”

Bakan Turhan, son 17 yılda demiryollarına toplam 137,5 milyar lira yatırım yaptıklarını bildirdi.

Demiryolu yatırımları hakkında bilgi veren Turhan, 2009'dan itibaren Yüksek Hızlı Tren (YHT) işletmeciliğine başladıklarını, yeni hat yapımının yanı sıra mevcut konvansiyonel hatları yenilediklerini anlattı.

Turhan, "2020 yılı içinde yeni alınan YHT setleriyle verimli işletme modeli hazırlayarak, öncelikli olarak Ankara-İstanbul hattında ekspres seferlerle seyahat süresini yarım saat kısaltacağız." dedi.

Demiryollarının serbestleştirilmesi üzerinde önemle durduklarını ifade eden Turhan, rekabetin gelişmesi ve demiryolunun yolcu ve yük taşımada payının artmasını hedeflediklerini kaydetti.

Turhan, ana hatlardaki yenilemeyle yük taşımacılığında da artış olduğuna dikkati çekerek, 2017'de 28,5 milyon ton olan yük taşımasının, bu yılın sonunda 32,6 milyon tona ulaşmasını beklediklerini bildirdi.

Bu yıl demiryolunda özel sektör yük taşımacılık payının yüzde 11'e yaklaştığına işaret eden Turhan, elektrik ve sinyal projelerle yük taşımasının hem artış göstereceğini hem de taşıma maliyetlerini düşeceğini söyledi.

Ankara-Sivas YHT hattının altyapı yapım çalışmalarında yüzde 94 fiziki ilerleme sağladıklarını anlatan Turhan, "Önümüzdeki günlerde test sürüşlerine başlayıp, 2020 yılı ilk yarısında işletmeciliğe geçeceğiz. Böylece demiryolu seyahat süresi, 12 saatten 2 saate düşecek." bilgisini verdi.

Turhan, Ankara-İzmir yüksek hızlı demiryolunda tüm kesimlerde yapım çalışmalarının devam ettiğini belirterek, şöyle konuştu:

"Polatlı-Afyonkarahisar kesimini 2021 sonunda, Afyonkarahisar-İzmir kesimini de 2022 yılı sonunda tamamlamayı hedefliyoruz. Ankara-İzmir arasında 14 saat olan demiryolu seyahat süresini YHT ile 3 saat 30 dakikaya düşüreceğiz.

56 kilometrelik Bursa-Gölbaşı-Yenişehir kesiminde altyapı işlerinde yüzde 73 ilerleme sağladık. Bursa-Yenişehir arasının 2022 yılı sonunda, Bursa-Osmaneli arasının 2023'te bitirilmesiyle hem Ankara-Bursa hem de Bursa-İstanbul yaklaşık 2 saat 15 dakika olacak."

Bakan Turhan, Halkalı Kapıkule Hızlı Tren hattının İPA desteğiyle yapılacak 153 kilometrelik Kapıkule-Çerkezköy kesiminin yapımının sürdüğünü, Halkalı-Çerkezköy kesiminin de ihale çalışmalarının devam ettiğini söyledi.

Bakü-Tiflis-Kars ve Marmaray hatlarını kullanarak Çin’den Avrupa’ya kesintisiz giden ilk yük treninin, yaklaşık 11 bin 500 kilometrelik demiryolu güzergâhını 18 günde kat ettiğini dile getiren Turhan, böylece Marmaray başta olmak üzere son 17 yıldır demiryollarına yapılan yatırımların ne kadar önemli olduğunun daha iyi anlaşıldığını ifade etti.

TCDD'nin 3 bağlı ortaklığıyla çeken ve çekilen araçları yerli ve milli olarak ürettiklerini anlatan Turhan, "Adapazarı'nda hızlı tren ve sehir içi raylı sistem araçları için Alüminyum Gövde Üretim Fabrikası’nı kurduk ve haziranda hizmete aldık. Kurduğumuz Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü ile yerli ve milli demiryolu hamlemizi hızlandırmayı hedefliyoruz." diye konuştu.

"9 raylı sistem projesiyle ekonomiye 15,5 milyar lira katkı sağlandı"

Bakanlık tarafından üstlenilen kent içi raylı sistemlerin uzunluğunun 802 kilometre olduğunu belirten Turhan, bunun 314 kilometresinde hizmet verildiğini, 180 kilometresinde ise yapım çalışmalarının sürdüğünü söyledi.

Bakanlığın 5 ilde gerçekleştirdiği 9 raylı sistem projesiyle Türkiye ekonomisine 15,5 milyar lira katkı sağladığını dile getiren Turhan, "Bu projelerde 1 milyar 440 milyon yolcu taşındı. Günlük 285 seferle ortalama 373 bin kişinin seyahat ettiği Gebze-Halkalı banliyö tren hattının hizmete alınmasıyla yolda geçen süre 185 dakikadan 115 dakikaya indi. Bazı günler 500 bini geçtiğimiz bu hatta hedefimiz 700 bin yolcu taşımak. İstanbul’un kent içi raylı sistem şebekesinin önemli bir kısmını bakanlığımız üstlendi. 81,4 kilometrelik kısmını işletmeye açtık. 85,3 kilometrenin yapımına devam ediyoruz. 44,4 kilometrenin ise proje ve ihale sürecindeyiz." değerlendirmesinde bulundu.