EN
Resim: udh-logo Resim: ataturk-img
Haberler Resim
EİT BAŞKANLARI, DEMİRYOLLARINDAKİ GELİŞMELERİ MERCEK ALTINA ALDI

EİT BAŞKANLARI, DEMİRYOLLARINDAKİ GELİŞMELERİ MERCEK ALTINA ALDI

 


Ekonomik İşbirliği Teşkilatı (EİT) ülkelerinin demiryolu yetkililerinin katılımıyla düzenlenen ‘EİT 11. Demiryolu Kuruluşları Başkanları Toplantısı', 27 Haziran 2012 tarihinde Ankara'da başladı. Toplantıya başkanlık eden TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, Çin Halk Cumhuriyeti sınırlarından Balkanların doğusuna kadar geniş bir coğrafyayı kapsayan EİT ülkelerinin ulaştırma açısından müthiş bir potansiyele sahip olduğunun altını çizerek daha çok işbirliği çağrısı yaptı.

 

Türkiye, Azerbaycan, Pakistan, Afganistan, İran, Türkmenistan, Tacikistan, Kırgızistan, Kazakistan ve Özbekistan'dan üst düzey yetkililerin katıldığı ‘EİT 11. Demiryolu Kuruluşları Başkanları Toplantısı', Akar İnternational Hotel'de başladı. EİT Genel Sekreter Yardımcısı Altaf Asghar'ın açılış konuşmasının ardından ev sahibi sıfatıyla TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, söz aldı. Demiryollarına yön veren başkanlarla bir arada olmaktan mutluluk duyduğunu ifade eden Karaman, konuşmasında önemli mesajlar verdi. EİT ülkeleri arasında yüzyıllardır ekonomi, finans, ticaret, turizm, sanayi, inşaat gibi birçok alanda işbirliği ve ortak çalışmalar yürütüldüğüne dikkati çeken Karaman, bu işbirliği alanlarına ulaştırma, özellikle demiryolu sektörünün eklenmesinin uzun süre aldığını belirtti. Bu bağlamda 20 Ocak 2002'de İstanbul-Almata ve 2 Ağustos 2010 tarihinde ise İstanbul-İslamabad konteyner treninin düzenli seferlere başladığını hatırlatan Karaman, Ancak her iki parkurda çalışan konteyner trenlerin istenilen seviyeye gelmediği hepimizin malumudur. İstanbul-Almaata treninin doluluk oranının artırılması amacıyla İstanbul dışında, Mersin ve İzmir gibi sanayi bölgelerinden de yük ilavesi imkânı sağlanmıştır. Son dönemlerde bu noktaların dışında müşterilerden gelen talepler üzerine trene yük ilavesi yapılabilen işyerlerinin sayısı artırılmıştır. İstanbul- İslamabad treni ile ilgili sorunlarda maalesef henüz bertaraf edilmemiştir. İslamabad-Tahran-İstanbul konteyner treni ile ülkemizden sevk edilen yüklerin 30 günü aşan varış müşteri şikayetlerine neden olmakta ve talebi azaltmaktadır. EİT İslamabad-Tahran-İstanbul konteyner treninin talebinin artırılması ve işlerlik kazandırılabilmesi için taşıma süresi avantajının korunması büyük önem arz etmektedir.” dedi.

“Türkiye ve TCDD olarak denize çıkışı olmayan  Orta Asya ülkelerinin  dünya ticaret merkezlerine açılımlarını sağlayacak ulaştırma hatlarının  geliştirilmesi, eksik hatların tamamlanması yönünde aktif bir tutum izliyoruz. Ortak karayolu ve demiryolu ağı projeleri, özellikle bölgesel ticaretin geliştirilmesini ve hızlandırılmasını sağlayacaktır.” diyen Karaman, 10 üyeden oluşan EİT'nin 400 milyonu aşan bir nüfusa, 7 milyon kilometrekarelik bir alana ve dünya ticaretini etkileyecek önemli doğal kaynaklara sahip olduğuna vurgu yaptı. TCDD Genel Müdürü Karaman konuşmasını şöyle sürdürdü: “Çin Halk Cumhuriyeti sınırlarından  Balkanların doğusuna kadar geniş bir coğrafyayı kapsayan bu alan ulaştırma açısından da müthiş bir potansiyele sahiptir. Ancak bu potansiyelin çok altında olduğumuz gerçeğini görmeli ve önümüze çıkan engelleri aşmalıyız. Bu potansiyele de en ucuz, en kısa, en ekonomik , en çevreci ve en hızlı taşıma modu olan demiryolu ile ulaşmalıyız. Tüm bölge ülkelerinin “geleceğin ulaştırma sistemi” olan demiryolları ile birbirine bağlanmaları sonucunda mesafeler kısalacaktır ve üye ülkeler arasında mevcut ilişkiler daha da ileriye taşınacaktır.” ifadelerini kullandı.

Avrupa-Asya-Ortadoğu ülkeleri arasında köprü konumunda olan Türkiye üzerinden yapılacak taşımalarda kesintisiz olarak hizmet sunulabilmesi için MARMARAY ve Kars-Tiflis-Bakü projelerinin 2013 yılı sonunda tamamlanacağını açıklayan Karaman, “Van Gölü'nde yaşanan şu anki darboğazı da imalatı devam iki yeni feribot ile çözeceğiz. Ayrıca Nusaybin-Cizre- Irak Hudut  - Musul arasında demiryolu hattı inşası planlanmaktadır. İran'la demiryolu bağlantı sayımızı artırmak ve de Nahçivan'la direkt bağlantının sağlanabilmesi için de 224 km'lik Kars-Dilucu demiryolu projesinin uygulama projesi tamamlanmış olup, projeyle ilgili gerekli çalışmalar devam etmektedir. Asrın projesi olarak nitelendirilebilecek olan ve de iki kıtayı deniz altından birbirine bağlama özelliği ile dünyada bir ilk olan Marmaray projesinin tamamlanması ve saydığımız bu bağlantıların hayata geçirilmesi ile Çin'den ve Orta Doğu'dan Avrupa'ya direkt demiryolu bağlantısı sağlanacaktır. Bunun yanı sıra Suudi Arabistan, Katar, Birleşik Arap Emirlikleri gibi Körfez ülkelerinde son yıllarda demiryollarına yapılan yüz milyarlarca dolarlık yatırımlar geleceğe daha umutla bakmamızı sağlamaktadır. Bu bağlantıların sağlanması ve dar boğazların giderilmesi ile güneyde demiryollarına yüzlerce milyon dolarlık yatırımlar yapacak olan ve üyesi bulunduğumuz EİT ülkeleri ile demiryolu taşımacılığında büyük ilerlemeler kaydedileceği malumdur. ifadelerini kullandı.

Konuşmaların ardından toplantıya başkanlık seçimine geçildi. TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, oy birliğiyle toplantı başkanı seçildi. EİT toplantısı yarın da devam edecek.