EN
Resim: udh-logo Resim: ataturk-img
Haberler Resim
KÖSEKÖY-GEBZE ETABININ TEMELİ ATILDI

KÖSEKÖY-GEBZE ETABININ TEMELİ ATILDI; İSTANBUL-ANKARA YHT İLE 3 SAATE İNİYOR

 

Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattı Eskişehir-İstanbul etabının inşaatında son aşama olan Köseköy-Gebze kesiminin temeli atıldı. 24 ay içerisinde tamamlanması planlanan proje ile İstanbul-Ankara arası 3 saate inecek. Hatta günlük ortalama 50 bin yolcu taşınması hedefleniyor. Toplam maliyeti 146 milyon 825 bin 952 Avro olan hattın finansmanının yüzde 85'lik bölümü olan 124 milyon 802 bin 59 Avro'nun AB Katılım Öncesi Yardım Aracı (IPA) Fonu'ndan karşılanacak.

 

Ankara-İstanbul YHT Projesi'nin Köseköy-Gebze kesiminin temel atma töreni Köseköy Tren İstasyonu'nda yapıldı. Törene Avrupa Birliği Bakanı Egemen Bağış, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, AB Türkiye Delegasyonu Başkanı Büyükelçi Jean Maurice Ripert, Kocaeli Valisi Ercan Topaca ve TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman katıldı. Tören alanına birlikte gelen üç bakan, davul zurna ile karşılandı ve halk oyunları ekiplerinin gösterisini izledi. 
        

Törende konuşan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Köseköy-Gebze kesiminin bitirilmesiyle Ankara-İstanbul YHT Projesi'nin tamamlanmış olacağını açıkladı. Yıldırım, ''Böylece 40 yıldan fazla bir süredir hasretle beklediği YHT ile Ankara'dan İstanbul'a kesintisiz 3 saat içerisinde gidebilecek. Ankara dünya şehri, ticari başkentimiz İstanbul'la bütünleşecek.'' dedi. 

 

Bakan Binali Yıldırım, Ankara-İstanbul YHT Projesi'nin 2013 yılında tamamlanacağını belirterek, ''İnşallah 2013'te hattın tamamını açarak İstanbul'u Kocaeli'ne, Sakarya'ya, Ankara'ya, Konya'ya, Bursa'ya, Sivas'a bağlayacağız'' diye konuştu. 
        

Bakan Yıldırım, 56 kilometrelik Köseköy-Gebze kesiminin Ankara-İstanbul YHT Projesi içerisinde büyük bir bölüm olmadığına dikkati çekti. Yıldırım, ''Burada örnek bir çalışma yaptık. AB ile Türkiye arasında tam üyelik öncesinde anlamlı bir işbirliğini gerçekleştiriyoruz. Bugüne kadar katılım öncesi AB'nin tek bir projede en büyük mali destek yaptığı bu projeye ayrı bir önem veriyoruz. Bizde bir söz vardır; 'bir damla çöle düşse çöl olur, göle düşse göl olur' diye. Büyük değil ama önemli bir anlam ifade ediyor. AB ile Türkiye'nin en somut, en gözle görünür işbirliğidir. Tren yollarının gelişmesi sadece Türkiye'nin değil, Kafkasya'nın, Orta Asya'nın değil Avrupa'nın bağlantılarının da güçlenmesi anlamına geliyor.'' şeklinde konuştu. 
        

YHT projelerinin Avrupa ile Asya arasında Türkiye'nin ''geçiş ülke'' olma özelliğini daha da anlamlı hale getireceğini dile getiren Yıldırım, ''Türkiye ile AB birleşmesi olmadan demiryollarıyla bu birleşmeyi sağlamış oluyoruz'' ifadesini kullandı. 
         

HAT SAYISI 3'E ÇIKACAK 
         
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Ergün'ün, projede hat sayısının 3'e çıkarılması isteğini de değerlendiren Yıldırım, sözlerini şöyle sürdürdü: ''Hattın üçe çıkarılması ve diğer bağlantılarla güçlendirilmesi, bu sipariş hemen yerine getirilecektir. 9 yıldır demiryollarına yaptığımız yatırımları sizler biliyorsunuz. 50 yılda çivi çakılmayan demiryollarında, bugün her yıl başına 135 kilometre demiryolu yapıyoruz. Bu Cumhuriyet tarihinin bir rekorudur. Bize yakışan da budur. Demiryolu bir ülkenin bağımsızlık ve istikbalinin sembolüdür. Demiryoluna yatırım da bizim en büyük hedefimiz olmuştur.'' 

YERLİ ÜRETİME DESTEK VERDİK
         
Demiryolu yatırımlarının başlangıç ödeneğinin karayollarını geçtiğine dikkati çeken Yıldırım, demiryolu yerli sanayisinin kurulması gerektiğini söyledi. Sakarya'da metro araçları ve hızlı demiryolu aracı üreten fabrika kurduklarını, Karabük Demirçelik Fabrikası'nın yerli ray üretimi yaptığını hatırlatan Yıldırım, ''Türkiye 150 yıllık demiryolu tarihinde kendi rayını üretemez haldeydi. Ray alacağımız zaman dışarıdan birkaç tekel firmanın insafına kalıyordu. Onu da zamanında alamıyorduk. Bugün kendi rayını üretip, ihraç edecek hale geldik'' diye konuştu.

 

 TÜRKİYE AB'YE YÜK OLMAYACAK, AB'NİN YÜKÜNÜ HAFİFLETECEK 

Ankara metrolarında yerli üretim payının yüzde 51 olması için şart koyduklarını anlatan Yıldırım, böylece yerli üretime destek verdiklerini ifade etti. AB'ye sonradan giren ülkelere göre Türkiye'nin ulaşım altyapısının daha gelişmiş olduğunu belirten Yıldırım, ''Ülkemizin geleceği için biz bu yatırımlara hız kesmeden devam edeceğiz. Türkiye AB'ye yük olan bir ülke değil, AB'nin yükünü hafifletecek bir ülkedir. Dostlarımız hiç endişelenmesin. Türkiye bölgesinde istikrar unsuru olmuş bir ülkedir. Bugün Türkiye, kuzeyden güneye, doğudan batıya 15 bin kilometre bölünmüş yolla, yolları bölmüş hayatları ve ülkeyi birleştirmiştir'' ifadesini kullandı. 
        

Köseköy-Gebze arasındaki hattın kapatılmasına mecbur kaldıklarını anlatan Yıldırım, projenin tamamlanmasıyla sorunların kökten çözüleceğini sözlerine ekledi. 

 

HAT TÜRKİYE'NİN STRATEJİK ÖNEMİNİ ARTIRACAK

 

Törende konuşan Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün ise Türkiye'de çok önemli projelerin yürütüldüğünü söyledi. Projelerin sessiz sedasız gittiğini, etkilerinin gelecek yıllarda çok büyük olacağına dikkati çeken Ergün, ''Köseköy-Gebze arasındaki hızlı tren hattının temelini atıyoruz. İnşallah zamanı içinde, 24 ayda tamamlanacak. Bugün İstanbul Boğazı'nın altından raylı sistemli bir tünel bitmek üzere, kısa zamanda devreye girecek. Bir taraftan projelerimiz tamamlandığında Türkiye, Çin'den Londra'ya kadar tren yolu hattıyla taşımacılık yapılabilecek yegane ülke haline gelecek'' şeklinde konuştu. 
        

Ergün, projelerin Türkiye'nin stratejik önemini ve değerini kat kat artırdığını ifade ederek, hızlı tren projelerinde bir taraftan vatandaşların refahı, gidecekleri yere daha hızlı ve daha güvenli gitmeleri sağlanırken, bir taraftan da ülkenin kalkınmasına önemli ivmeler kazandırılacağını anlattı. Tren yolu hattının İstanbul ile Anadolu'yu birbirine bağlayacağını belirten Ergün, İstanbul'un Anadolu ile bağlantı kurması için mutlaka her yolun Kocaeli'nden geçmesi gerektiğini bildirdi. ''Dolayısıyla Ulaştırma Bakanlığımızın Kocaeli'ndeki ulaşım sistemlerine, özelikle demiryolu ve karayolu ulaşım sistemlerine ve denizyolu taşımacılığına başka bir gözle bakmasında fayda var diyorum'' ifadesini kullanan Ergün, şöyle devam etti: ''Aynı zamanda Marmara Bölgesi'ni bir havza olarak görüp ulaşım sistemlerini karayolunda da demiryolunda da entegre edici yaklaşımlarda bulunmak gerekir diye düşünüyorum. Son olarak, bu demiryolu hattı yapılırken, hızlı tren hattı yolcu taşımacılığı için iki hat olarak düşünülen bir sistem ama İzmit Körfezi'nde çok ciddi bir yük taşımacılığı potansiyelimiz de var. Onun için sistemin üç hatta çıkarılması, üçüncü hattın özelikle yük taşımacılığı için bir planlama dahilinde tamamlanması ve bitirilmesi uygun olur. Sanırım Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğümüz ve arkadaşlarımızın bu konuda proje çalışmaları var. Bu konunun hızlı bir şekilde sonuçlandırılmasında ve hattın üç hat olarak yapılmasında fayda var.'' 
         
MARMARA BÖLGESİ'NDE CİDDİ BİR DEMİRYOLU ULAŞIM SİSTEMİ GERÇEKLEŞMİŞ OLACAK 
         
Karasu-Adapazarı demiryolu hattı inşaatının da devam ettiğini belirten Ergün, ''Buna bir planlama yapılarak Adapazarı-Düzce hattının da demiryolu hattı olarak ilave edilmesi, bu bölgenin bir havza olarak demiryolu ulaşım planlamasının yapılması faydalı olacaktır. Zaten Bursa-Bilecik üzerinden demiryoluyla bu sisteme entegre olmaktadır. Adapazarı mevcut elektrikli tren hatlarının da Marmaray Projesi ile entegre edilmesi, buna ilave Düzce hatlarının da planlanmasıyla Marmara Bölgesi'nde ciddi bir demiryolu ulaşım sistemi, yük taşımacılığı ve insan taşımacılığı açısından gerçekleşmiş olacaktır'' diye konuştu.

 

BU PROJE, 7 DÜVELE BARIŞIN, KALKINMANIN, İSTİKRARIN RAYLARININ TÜRKİYE'DEN GEÇTİĞİNİ GÖSTERİYOR

 

Avrupa Birliği Bakanı ve Başmüzakereci Egemen Bağış da, buradan kalkacak trenin aynı zamanda Türkiye'nin yüksek hızlı kalkınmasının sembolü olacağını belirtti. Bugün AB tarihinin, AB üyesi ülkelerin dışındaki en yüksek miktarda finansmanını içeren bir projenin temelinin atıldığını ifade eden Bağış, bazı muhalif siyasilerin Türkiye'nin AB sürecinin durduğunu iddia ettiğini, oysa burada vatandaşın hayatını etkileyecek projelerden birinin temelinin atıldığını vurguladı. ''Marmaray Projesi''nin, Türkiye'nin başkentiyle ''Medeniyetler Başkenti''nin buluşmasında çok önemli bir noktaya gelinmesini sağlayacağını ifade eden Bağış, şunları kaydetti: ''Bu proje gösteriyor ki, Türkiye artık doğudaki üretim merkeziyle AB arasında önemli bir geçiş koridoru olmuştur. Bu proje, 7 düvele dünyada barışın, kalkınmanın, istikrarın raylarının Türkiye'den geçtiğini gösteriyor. Türkiye, küresel adalet treninde lokomotif bir ülke olarak, usta bir makinistin, sayın Başbakanımız Recep Tayyip Erdoğan'ın kontrolünde yoluna güvenle devam ediyor.'' 
        

TCDD GENEL MÜDÜRÜ KARAMAN: PROJENİN YÜZDE 85'İ HİBE KREDİ İLE YAPILACAK 
         
TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman da temeli atılan 56 kilometrelik Köseköy-Gebze Hattı ile sözleşmesi imzalanan 415 kilometrelik Irmak-Karabük-Zonguldak Hattı'nın finansmanlarının yüzde 85'inin AB katılım öncesi hibeleriyle sağlandığını belirtti. Her 2 projenin de AB'nin üyesi dışındaki ülkelerde tek kalemde finanse ettiği en büyük bütçeli ulaştırma projeleri olduğuna işaret eden Karaman, toplam yatırım maliyeti 5 milyar 185 milyon lira olan Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren Projesi'nin ilk etabı olan Ankara-Eskişehir YHT yolunun, 13 Mart 2009 tarihinde işletmeye açıldığını, Eskişehir-İstanbul etabında ise çalışmaların süratle devam ettiğini hatırlattı. Projenin en zorlu etabının Köseköy-Gebze Hattı olduğunu ifade eden Karaman, sözlerini şöyle sürdürdü: ''İstanbul-İzmit arası tamamen şehirleşmiş olduğundan istimlak zorlukları nedeniyle alternatif güzergah oluşturamadık. 122 yıl önce yapılan mevcut hattı sökerek, zemine yeni bir platform oluşturarak mevcut yolun güzergahına YHT hattı yapmaya karar verdik. Hattın 30 aylık yapım süresini 24 ayda tamamlanacak şekilde planladık. Hat üzerinde bulunan 9 tünel, 10 köprü ve 122 menfezin tadilatlarının yanı sıra 28 yeni menfez ve 2 adet alt geçit inşa edilecek olup, hemzemin geçit yer almayacaktır. Yapım kapsamında yaklaşık 1 milyon 800 bin metreküp kazı ve 1 milyon 100 bin metreküp dolgu gerçekleştirilecektir. En son teknolojiyle Avrupa standartlarında elektrifikasyon, sinyalizasyon ve haberleşme sistemleri kurulacaktır. Bu kesimin toplam maliyeti 146 milyon 825 bin avro olup, maliyetin yüzde 85'i olan 124 milyon 802 bin avro IPA fonlarıyla karşılanmaktadır.'' 

 

Demiryol-İş Genel Başkanı ve Türk-İş Genel Mali Sekreteri Ergun Atalay, Türk halkının Ankara-İstanbul hattı hizmete girmeden hızlı treni tam olarak bilmeyeceğini söyledi. Ulaştırma Bakanı Yıldırım'a seslenen Atalay, Türkiye'nin uçak yapma hedefine atıfta bulunarak, ''Demiryolcular olarak biz arkamızda görünen hızlı treni yapmak istiyoruz.'' dedi. 

 

AB BÜYÜKELÇİSİ DEMİRYOLUNA DAHA FAZLA YATIRIM İSTEDİ
         
AB Büyükelçisi Jean Maurice Ripert da, konuşmasında, AB'nin böyle bir projenin destekçisi olmaktan gurur duyduğunu söyledi. Türkiye ile AB arasında bağların güçlendiğini ifade eden Ripert, Türkiye'nin ihracatının yüzde 45'inin AB'ye, Türkiye'deki yatırımların yüzde 80'inden fazlasının AB ülkelerinden olduğuna dikkati çekti. Bazı sürtüşmeler, rahatsızlıklar olabildiğini ifade eden Ripert, AB ile Türkiye'nin ortak çıkarlarının olduğunu belirterek, şöyle konuştu: ''Ekonomik reformlar, AB'nin Türkiye'yi desteklediği en önemli alandır. AB'den herhangi bir ülkeye bu anlamda bu kadar büyük bir destek sağlanmamıştır. İsteğimiz Türkiye'nin demiryoluna daha fazla yatırım yapmasıdır. Demiryolu altyapısının güçlendirerek, AB ağına entegre olmasıdır.'' Ripert, AB'nin demiryolu yatırımlarına gelecekte de destek olacağını sözlerine ekledi. 
         
AB DG Regio Genel Direktörü Normunds Popens de, Ankara-İstanbul YHT Projesini ''Çok değerli proje'' olarak nitelendirdi. Türkiye'nin AB ile ilişkilerinin 1950'lerden bu yana devam ettiğini ifade eden Popens, Türkiye'nin AB'ye üyelik sürecinde ekonomik büyümesinin 3 kat arttığını bildirdi. Popens, Türkiye'nin Ortadoğu, Güney Kafkasya, Afrika'daki etkisinin önemine dikkati çekerek, bunun AB için de önemli fırsatlar oluşturduğunu söyledi. Türkiye'nin rekabet gücünün artırılması ve ulaşım altyapısının geliştirilmesinin çok önemli olduğunu belirten Popens, ''Özellikle demiryolu taşımacılığı anlamında çok daha büyük projelere imza atmak istiyoruz'' dedi.

 

Konuşmaların ardından temel atma töreniyle birlikte IPA ile finanse edilen Irmak–Karabük-Zonguldak Demiryolu Hattı Modernizasyon Projesi'nin finansman anlaşması da imzalandı.