EN
Resim: udh-logo Resim: ataturk-img
Haberler Resim
KARDEMİR HIZLI TREN RAY ÜRETİMİNE GEÇTİ

KARDEMİR HIZLI TREN RAY ÜRETİMİNE GEÇTİ, İLK ALIMI TCDD YAPTI

TCDD'nin Kardemir'e sipariş verdiği ilk hızlı tren rayı, 27 Eylül 2007 günü Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım tarafından teslim alındı.

UIC 60'lık hızlı tren rayı üretimine yeni başlayan Kardemir, ilk siparişini TCDD'nin açtığı uluslar arası ihaleye girerek aldı.

Teslim töreninde bir konuşma yapan Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım; Kardemir'in Türkiye'de ilk defa hızlı tren rayı üretimini başardığını belirterek, Türkiye'nin son 5 yılda Marmaray, bölünmüş yollar ve hızlı tren gibi büyük projelere imza attığını ifade etti.

Yıldırım, 1937 yılında, Kurtuluş Savaşı tahribatını tamir etmesi amacıyla kurulan Kardemir'in demiryolları ile aynı kaderi paylaştığına dikkat çekti. Demiryollarını ülke politikası haline getirdiklerini hatırlatan Yıldırım, bu kalkınmada Kardemir'i unutamayacaklarını söyledi.

Ulaştırma Bakanı; "Arkadaşlarıma şöyle dedim; demiryolu hamlesini başlatıyoruz. Ray ihtiyacımız, travers ihtiyacımız olacak. Lokomotif, vagon ihtiyacımız olacak ve nihayet hızlı tren rayı, hızlı tren üreten fabrikalara ihtiyacımız olacak. Kalkınma sürecinde demiryollarının kendine seçtiği stratejik ortak ise Kardemir'dir" diye konuştu.

Kardemir'in akıl ve alın teriyle bu ülkenin geleceğine en büyük yatırımı yaptığının altını çizen Yıldırım, ihalede Kardemir'e "kıyak yapmadıklarını" vurguladı. Yıldırım, konuşmasına şöyle devam etti: "Dünya devleriyle yarışmaya hazır mısınız? dedik. Hazırız dediler. Bizlerde, fırsat verdik, önlerini açtık. İki yıllık azimli çalışmadan sonra fabrika tekrar yapıldı. Bir elin parmakları kadar sayılan dünya devi üreticiler arasına Karabük Demir Çelik de yerleşti. Yaptığımız uluslararası ihalede en iyi teklif vererek, Kardemir ihaleyi aldı. Alnının teri, bileğin hakkı ile Kardemir ihaleyi kazandı."

Kardemir'den 50 milyar dolarlık dünya ray piyasasına göz dikmesini isteyen Yıldırım, "Bana, rayların imalatı geciktiğini düşünüp 'geç kalıyoruz' dediler. Ben de onlara dedim ki; Bu gecikme bugünün değil. 60 yıldır geç kalan, kaderine terk eden demiryolları bir yıl daha geçikse ne olur, yeter ki yerli üretim raylar ülke hatlarında döşenmeye başlasın." dedi.

Genel Müdürümüz Süleyman Karaman yaptığı konuşmada şunları söyledi; " Kardemir'in bu nitelikte ray üretmesi, Türk mühendis, işçi ve yöneticisinin, özel sektörümüzün başarısıdır. TCDD ile özel sektörümüzün demiryolu sanayisini geliştirmek için gösterdiği çabanın, işbirliğinin en güzel örneklerinden birisidir. Bu başarının temelinde hükümetimizin demiryoluna, özel sektöre, Türk mühendis, işçisine, yöneticisine inancı bulunmaktadır. Emeği geçen herkese teşekkür ediyoruz."

Karaman;" Yapımı devam eden ve yapılacak hatlarla birlikte 2013 yılına kadar hedeflenen 2000 km'lik hızlı demiryolunun yapımında ülkemizin ürettiği rayı, hızlı trenimizi kullanacağız. Diğer önemli husus yol yenilemesidir. Demiryolcular iyi bilir, bu konu hızlı tren projeleri kadar önem taşımaktadır. Çünkü, 60 yıl kendi kaderine terk edilen, bazı kesimlerde 100 yıl el sürülmeyen rayların yenilenmemesi, adeta trenin durması demektir. Mali imkan verilmeyen, dışa bağımlı rayını alamayan demiryolları, bu sıkıntısını trenin hızını sürekli düşürmek suretiyle aşmaya çalışmıştır. Oysa, kaliteli bir ulaşımda altyapı kalitesinin birinci koşul olduğu dikkate alındığında, demiryollarımızın yol yenileme çalışmalarında program hedeflerini tutturması büyük önem taşımaktadır. Ama o kötü günlerimiz gerilerde kaldı. Trenimizin yüzü artık gülüyor. Rakamsal verilerle ifade edersek, 500 bin ton raya ihtiyacımız olacak. Rayımızı Kardemir'imizden temin ederek, zamandan, paradan tasarruf sağlayacağız, Program hedeflerimize ulaşacağız, tehirle eş anlamlı hala gelen trenimizin hızını ortalama 100 km hıza ulaştıracağız. "

Kardemir'in demiryolu sanayisinde öncü bir konuma gelmesiyle ülkemiz de bölgesinde demiryolu sisteminde öncü ülke olacağının belirten Karaman; " Komşu ülkelerimiz başta olmak üzere, entegre sürecinde olduğumuz Avrupa Birliği ve tüm dünya ülkeleri demiryolu sektörüne 1 Trilyon Dolar'dan daha fazla kaynak ayırmıştır. Bunun % 5'i raya attir. Türkiye'miz, iyileştirilen mevcut sistemi, hızlı tren hatları, ileri demiryolu sanayisi ile bu gelişmelerde hakettiği yeri alacaktır. Uzun yıllardan beri iltisak hattı ile ana demiryoluna bağlanan Kardemir, yeni teknolojiyle ürettiği rayı, demiryolu ile sadece TCDD'ye değil, yurt içi ve dışı pazarlara sevk etme şansına sahiptir. " diye konuştu.

Törende konuşan Kardemir Yönetim Kurulu Başkanı Osman Kılavuz  ise, "Demiryollarının yarım asırlık uykusundan uyanıp, nasıl Cumhuriyetin ilk yıllarında kalkınma hamlesinin lokomotifliğini yapmışsa, bugün de aynı misyonu üstlendiğini"  söyledi.

Kılavuz, "Uluslararası standartlarda bir metresinin ağırlığı 60 kilogram olan ve 72 metre boyundaki ilk rayların Kardemir'de üretilmesi demiryollarında başlatılan bu büyük atılımın bir neticesidir" dedi.

Hak-İş Başkanı Salim Uslu da; yaklaşık 12 yıl önce Kardemir'in kapatılmaması için çalıştıklarını anımsatarak, ilk defa çalışanların hem çalışıp, hem de yönettikleri bir fabrika modeli oluşturduklarını söyledi.