EN
Resim: udh-logo Resim: ataturk-img
Haberler Resim
MEHMET TEZKAN CEVAP

Sayın Mehmet Tezkan

Milliyet Gazetesi Köşe Yazarı

mtezkan@milliyet.com.tr

 

Bugünkü(5.8.2014) köşe yazınızda “Yalap şap kesilen kurdelenin bedeli” başlıklı bölümde dile getirdiğiniz iddiaların gerçekle bağdaşır bir tarafı bulunmamaktadır.

 

TCDD'nin işletmeye açılan hiçbir hattı sizin tabirinizle “yalap şap” işletmeye açılmış değildir. Ankara-İstanbul yüksek hızlı tren hattı da yapım, test ve sertifikasyon süreçleri tamamlandıktan, Uluslararası yetkin kuruluşlarca güvenli işletilebilirliği raporlandıktan sonra işletmeye açılmıştır.

 

Hele, rayların tamamlanmadığı için trenin yer yer yavaş gittiği yorumu konuya ne kadar yabancı olduğunuzu göstermektedir.

 

Yazınızdaki adı geçen bölümde dile getirdiğiniz iddialara gelince;

 

1- Bir hızlı tren hattı işletmeye açılmadan önce, a)Hattı inşa eden yüklenici tarafından hattın tamamlandığı ve işletmeye hazır hale getirildiği raporlanmakta, b)Teknik uzmanlardan oluşan TCDD Kabul Komisyonu tarafından hattın kabulü yapılmakta, c)Demiryolu Yapım Dairesi kabul olurunu uygun görüşle yayınlamakta, ç) TCDD Trafik Dairesinin koordinasyonunda oluşturulan teknik heyet hattın işletmeye uygunluğunu raporlayarak ve Trafik Dairesi işletme talimatını hazırlayarak yayınlamakta, d) AB onaylı Uluslararası sertifika vermeye yetkili Sertifikasyon Kuruluşunca hatta güvenlik raporu verilmekte, e) Son olarak Üniversitelerce görevlendirilen bilim adamlarından oluşan Bilim Kurulu tarafından da rapor hazırlanmaktadır. Bütün bu süreçler tamamlandıktan sonra hat işletmeye açılmıştır. Bilgi eksikliğinden kaynaklandığını düşündüğümüz ifadeleriniz, yapım sürecinden başlayarak bütün bu safahatta görev yapan yerli yabancı uzmanlara, bilim adamlarına ve demiryolculara haksızlıktır.

2- Yüksek Hızlı Tren, Sincan-Pendik arasında değil, Ankara-Pendik arasında çalışmaktadır. Pendik-Marmaray bağlantısı, kent içi banliyö sistemi metro standardına getirildikten sonra, Marmaray'ın genişleme planı çerçevesinde 2015 yılında devreye alınacaktır. İki proje birbirinden farklıdır. İstanbul banliyölerinin iyileştirilmesi ve üç hatta çıkarılması işi, Marmaray ve Yüksek Hızlı Tren projelerinden farklı ve bağımsız yürümektedir, buradaki gecikmenin Marmaray veya Yüksek Hızlı Tren gecikmesi olarak yansıtılması doğru değildir.

3- 2 Ağustos 2014 tarihinde, şiddetli fırtınadan ve yıldırım düşmesinden kaynaklanan kısa süreli enerji kesintisi olmuştur. İstanbul'dan kalkan son yüksek hızlı trenin ya enerji kesildiği anda olduğu yerde bekletilmesi yahut salt bu amaçla bulundurulan dizel çekicilerle çekilmesi gerekmektedir. Tren, İzmit Gar'dan Köseköy Gar'a kadar, sekiz kilometrelik mesafede dizel lokomotifle çekilmiş, hatta enerji verilerek seferine devam etmiştir. Yüksek hızlı tren işletmeciliği yapan bütün ülkelerde, kısa süreli enerji kesintisine yönelik tedbirler uygulanmakta; enerji kesintisi olan bölgede yüksek hızlı tren setleri elektrik enerjisine bağımlı olmayan ve bu amaçla bulundurulan dizel araçlarla çekilmektedir. TCDD, dünyadaki yüksek hızlı tren işletmecisi ülkelerin benzer durumlarda yaptığı uygulamanın aynısını yapmıştır.

 

Konuyu yeniden değerlendirmenizi bekler, saygılar sunarız.