EN
Resim: udh-logo Resim: ataturk-img
Haberler Resim
ORTADOĞU DEMİRYOLLARI GENEL MÜDÜRLERİ TOPLANDI

ORTADOĞU DEMİRYOLLARI GENEL MÜDÜRLERİ TOPLANDI

Demiryolu konusunda dünyanın en büyük organizasyonu olan Uluslar arası Demiryolları Birliği'nin (UIC) oluşumu olan Ortadoğu Demiryolları Genel Müdürler Grubu Toplantısı, 13 Haziran 2006'da İstanbul'da yapıldı.

 

Uluslararası Demiryolları Birliği Dünya Bölümü Başkanı V. Sharma , Türkiye, Suudi Arabistan, Arap Demiryolları Birliği, Suriye, İran, Ürdün Hicaz, Akabe demiryolları yöneticilerinin katıldığı toplantıda söz alan TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman konuşmasında şunları ifade etti; “Tarihsel, kültürel, coğrafik bağlar nedeniyle derin ve anlamlı ilişkiler içerisinde olan ülkelerimizin “demiryolu” bağlamında bir araya gelmesinin daha özel bir tarafı bulunmaktadır. Geçmişte olduğu gibi, gelecekte de, bizi birbirimize yakın tutacak, ekonomik ve sosyal ilişkilerimizi güçlendirecek olan yine demiryolu bağlantılarımız olacaktır. Bugün ülkelerimiz arasındaki demiryolu taşımacılığı her geçen gün artmakta, problemler ise birer birer azalmaktadır. “ dedi.

Karaman sözlerine şöyle devam etti,”Bugün Türkiye'den İran'a ve ötesine ve tersi yönden taşımalarımızda önemli mesafeler kat edilmiş, karşılıklı blok yük treni sayısı haftada 23'e kadar yükselmiştir. Yine, İstanbul - Tahran - İstanbul, Tahran – Şam - Tahran arasında yolcu trenleri düzenli olarak çalışmaktadır. Bugün, Türk ve İran demiryolları arasındaki güçlü işbirliği sayesinde Van gölü geçişinde yıllardır yaşanan sıkıntılar birer birer bertaraf edilmektedir. Mevcut dört feribotumuz ıslah edilmiş ve şu an için sorunsuz olarak çalışmaktadır. İki adet modern 50'şer vagonluk yeni feribotların ise yapılması için ihaleye çıkılmıştır. Bunların hizmete alınmasından sonra Van Gölü geçişinde hiçbir problem yaşanmayacaktır.”

Ayrıca Genel Müdürümüz, ülkemiz ile Suriye ve Irak'a yapılan taşımalarda dikkate değer ciddi artışlar olduğunu, halen ülkemiz ile Suriye arasında 28 adet ve ülkemiz ile Irak arasında 18 adet blok yük treni aktif olarak çalıştığını, Irak'taki olağanüstü durumdan dolayı yapılan taşımalarda zaman zaman problemler yaşansa da demiryollarıyla taşıma yapma talebi çok büyük oranda artmış bulunduğunu ifade ederek;”Dönemsel olduğuna inandığımız ve kesinlikle demiryollarından kaynaklanmayan bu sıkıntılar ortadan kalktıktan sonra Irak'a yapılacak taşımalarda ciddi artışlar yaşanacaktır. TCDD, artarak devam eden bu talebin karşılanmasına yönelik hazırlıkları tamamlamıştır.” Dedi.

Karaman; Suriye'ye olan taşımalarda geçmiş yıllara oranla çok büyük artışlar yaşandığını, her yıl katlanarak artacağını, bu taşımaların hiçbir kesintiye uğramadan Suriye'den Ürdün'e, Ürdün'den Lübnan'a ve Suudi Arabistan'a yapılabileceği günlerin yakın olduğuna inandığını belirtti.

2004 yılında Avrupa Birliği tarafından çerçevesi çizilen ve AB ulaştırma şebekesinin genişletilmesi bağlamında bölge ülkeleri arasında kesintisiz demiryolu bağlantısı için Türkiye ve TCDD olarak üzerine düşen her şeyi yapmaya hazır olduğunu ifade eden Karaman, “Ülkelerimiz metropollerinin kesintisiz ve modern demiryolu hatlarıyla birbirlerine bağlanması ülkelerimiz arasındaki ticareti daha da geliştirecek ve kalıcı ilişkilerin tesisine katkı sağlayacaktır. Grubumuzda bunu bir hedef olarak benimsemeli ve bu hedefi gerçekleştirebilmek için her türlü güç birliği imkanlarını araştırıp seferber etmelidir. Ülkem bu yönde yoğun bir gayret içerisindedir. Son yıllarda, başta Ulaştırma Bakanımız Sayın Binali Yıldırım olmak üzere Türk Hükümetinin demiryollarını öncelikli sektör olarak ele alması sonucunda demiryollarına önemli yatırım ödeneği ayrılmaktadır. Son üç buçuk yılda Türk demiryollarına yaklaşık 7 milyar dolarlık yatırım yapılmış; Türkiye'de hızlı tren çağına adım atmıştır. Bugün ülkemiz hızlı tren taşımacılığı teknolojisine sahip 8. dünya ülkesi olma arifesindedir. Yapımı devam eden Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi'nin 1. etabı olan Ankara-Eskişehir kesimi 2006 sonunda bitecektir. Yine Avrupa ile Asya'yı kesintisiz demiryolu ile bağlayacak Boğaz Tüp Geçiş projesi sürmektedir. Önümüzdeki 10 yıl içerisinde ise, Ankara-Konya, Ankara- İzmir, Ankara - Sivas gibi birçok hızlı tren projesiyle Kars – Tiflis Projesinin hayata geçirilmesi hedeflenmektedir. Ayrıca, mevcut sistemin iyileştirilmesi, yeniden yapılanma, özel sektörün demiryolu sektörüne katılımını sağlama çalışmalarımız devam etmektedir. Bunlarla eş zamanlı olarak, lokomotif, yük ve yolcu vagonlarının imalatının yanı sıra yakın bir gelecekte Türkiye ileri demiryolu teknolojisi ihraç eden ülke haline gelecektir. Hyundai – Rotem ile işbirliği ile Adapazarı'nda hızlı tren setleri, metro araçları, elektrikli tren dizileri üretecek olan fabrika kurma çalışmaları tamamlanmak üzeredir. Bu bağlamda, önümüzdeki yıllarda sadece demiryolu işletmeciliği değil, demiryolu sanayimiz de gelişecektir. İnanıyorum ki, ülkemde demiryolu sektörünün çağı yakalaması bölge ülkeleri ile bu alanda daha sıkı işbirliği yapmamızı sağlayacaktır. “

Karaman; “ Avrupa Birliği tarafından 2004 yılında kararlaştırılan, “high level group” ulaştırma şebekesinin genişletilmesi kapsamında, bölgemiz ülkelerinin Avrupa'ya, Avrupa Birliğine kesintisiz olarak bağlanması öngörülmektedir. Avrupa Birliği ana demiryolu koridorlarına böyle bir bağlantı hem her bölge ülkesi için ayrı ayrı, hem de Avrupa-Asya ulaşımı için hayati derecede önem arz etmektedir. Bu durum yalnızca Ortadoğu'yu Avrupa'ya yakınlaştırmakla kalmayacak, aynı zamanda burada değerli bürokratlarını ağırladığımız dost ve kardeş ülkeleri de birbirine yakınlaştıracaktır. Her ne kadar bugün Ortadoğu Demiryolları Genel Müdürleri Grubu vesilesiyle bir araya gelmiş olsak bile, burada temsil edilen demiryolu kuruluşlarının çok köklü tarihi ilişkileri bulunmaktadır. Bu ise Avrupa Birliği ulaştırma sektörünü geliştirme stratejisini bölgemiz açısından çok daha uygulanabilir kılmaktadır. Bugün kuzey-güney koridoru olarak adlandırabileceğimiz ve kökleri 100 yıl öncesine dayanan demiryolu şebekesinin yeniden ihyası bölge ve dünya ekonomisine, sosyal ve kültürel hayatına, barışına büyük katkılar sağlayacak, halklarımız arasında kardeşlik duygularını geliştirecektir. 2006 yılı Türk demiryollarının 150. kuruluş yıldönümüdür. Bu yıl 30 Kasım–1 Aralık tarihlerinde düzenleyeceğimiz uluslarası demiryolu sempozyumu ve fuarında ülkelerinizdeki demiryolu kuruluşlarını görmekten büyük mutluluk duyacağımızı ayrıca belirtmek istiyorum.

Toplantıda, UIC Dünya Bölüm Başkanı Sharma IUC bünyesindeki yeniden yapılanma çalışmaları konusunda bilgi vererek UIC'nin bir dünya kuruluşu olacağını ifade etti.

Görüşmeler sırasında ise Genel Müdürümüz; Vangölü Kuzey Geçişi Projesi'nin 2006-2013 yılları arasında yapımının planlandığını, hızlı tren projeleri ile mevcut sistemin iyileştirilmesiyle birlikte komşu ülkelerin daha da yakınlaşacağını ifade ederken, Sharma ise, Marmaray, Vangölü Kuzey Geçişi, Kerman – Zahiden projelerinin gerçekleşmesiyle Çin kadar ticaret hacmine sahip Güney Asya ülkelerine geçiş sağlanacağını, bu projelere finansal kaynak ayrılması için lobi faaliyetin de bulunulmasını söyledi.

Suriye demiryolları Genel Müdürü A.M. Al-Boum da; Kamışlı-El-Yaroubia hattının iyileştirme çalışmalarının devam ettiğini ve 82 km .lik hattın 2009 yılına kadar inşasının tamamlanacağını,102 km.lik Meydan-ı Ekbez-Halep arasında yeni bir hattın inşasına 2007 yılında başlanacağını ve 2009 yılında bitirilmesi planlanan bu yeni hattın yük taşımaları için eski hatta göre daha az eğime sahip olacağını, Suriye-Ürdün arasında da yeni bir hattın inşasına 2 ay önce başlandığını ve bu hattın 4.25 km .lik bölümünün bittiğini, Çobanbey-Müslimiye arasında dingil basıncı 20 ton olacak olan ve 2000 tonluk trenler yapılmaya imkan sağlayacak yeni bir hattın gelecek yıl işletmeye açılacağını ve bu hattın bitimiyle Suriye-Türkiye arasındaki mesafenin 20 km . azalacağını, Suriye-Lübnan (tripoli) arasındaki 35 km .lik yeni bir demiryolu hattının 2 yıl içinde tamamlanmasının planlandığını ifade etti.

Ürdün Demiryolları Genel Müdürü A. R. Abul Feilat da, Suriye sınırı ile Amman arasında 88 km .lik çift hatlı, yüksek hızlı ( 160 km/h ), elektrikli yeni bir hattın Kanadalı bir şirket tarafından etüd ve projelendirme çalışmalarının bittiğini ve bu yıl sonuna kadar bu hattın inşasının biteceğini ifada etti.

Suudi Arabistan Demiryolları Genel Müdürü H.E. Khalid Alyahya da; Riyad-Ürdün sınırına kadar 1900 km .lik yeni bir hattın, mineral taşımacılığını sağlamak üzere Kuzey-Güney hattının ve Pasin-Riyad arasında 400 km .lik yeni bir hattın inşa edileceğini belirtti.

İran Demiryolları Genel Müdürü M. Saeıdejad da; İran-Rusya arasında inşa halinde bir proje, İran-Irak arasında 2 proje mevcut olduğunu ve bunlardan birisinin 500 km .lik bir proje olduğunu ve inşasına başlandığını ve 5 yılda tamamlanmasının planlandığını söyledi. Ayrıca Banderabbas'taki köprü inşasına en kısa süre içerisinde başlanacağını ve inşaatın 2 yıl içerinde bitirileceğini de sözlerine ekledi. Öte yandan uluslar arası fonlardan yararlanılarak yapılan Pakistan-İran arasındaki 180 km .lik hattın yapımının sürdüğünü de ifade etti.

Toplantıda ayrıca görüşülen ve DGMO bünyesinde yürütülen faaliyetler:

Ortadoğu Demiryolları Veri Bankası

2000 yılında, Ortadoğu bölgesinde bir “Bölgesel Demiryolu Veri Merkezi” oluşturulması kararlaştırıldı. Oluşturulacak “Ortadoğu Veri Merkezini” UIC Veri Bankasına bağlanması amaçlanmaktadır.

DGMO üyesi idareler arasında “Ortak bir satın alma icra mekanizmasının” oluşturulması

DGMO üyesi idareler arasında 2004'de ortak bir satın alma icra mekanizmasının oluşturulması kararlaştırıldı. Buna göre; her bir şebeke önümüzdeki 5 yıllık süreçte ihtiyaç duyduğu yedek malzeme ve araçların bir listesini çıkaracak ve her şebeke tarafından hazırlanan listeler birleştirilerek genel müdürlerin de kabul etmesi halinde ortak ihaleye çıkma yoluyla temin edilebilecek.

Ortadoğu Demiryolları Eğitim Akademisinin Kurulması

17. DGMO toplantısında “Orta Doğu Demiryolu Taşımacılığı Yüksek Eğitim Akademisinin kurulması” konusunda mutabık kalınarak, RAI (iran) başkanlığında UIC'nin desteği ile bir teknik komite oluşturuldu.

Bilindiği gibi; UIC'nin sınırlı uygulama grubu olan Ortadoğu şebekeleri Genel Müdürleri Grubu (DGMO)'nun amacı, Ortadoğu'da uluslararası demiryolu taşımacılığında ortaya çıkan sorunların üye idarelerin genel müdürleri tarafından çözümlenmesi, geleceğe yönelik çalışmalarda koordinasyon sağlanması ve gerek üye idareler arasında gerekse UIC ile işbirliğinin artırılması ve yeni işbirliği alanlarının yaratılmasıdır.