EN
Resim: udh-logo Resim: ataturk-img
Haberler Resim
TCDD GENEL MÜDÜRÜ KARAMAN, TRENDE BASININ SORULARINI CEVAPLADI

TCDD GENEL MÜDÜRÜ KARAMAN, TRENDE BASIN MENSUPLARININ SORULARINI CEVAPLADI

 

 

Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattı Köseköy-Gebze kesiminin temel atma töreni için, TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman ve gazeteciler Ankara'dan Piri Reis Test treni ile Eskişehir'e, buradan da özel bir trenle Köseköy'e gitti. Trende gazetecilere açıklamalar yapan ve soruları cevaplayan Karaman, yaptıkları çalışmalarla ilgili bilgiler verdi. Karaman, YHT hat inşaatlarında en çok hangi sorunları yaşadıklarının sorulması üzerine, en önemli sorunun uygun olmayan zemin ve istimlak ihtilafları olduğunu açıkladı. ''Ankara-İstanbul hattı 2013 yılında tamamlanacak mı? Gecikme olabilir mi?'' şeklindeki bir soru üzerine Karaman, öngörülemeyen sorunların ortaya çıkabildiğini, ancak sorunların deneme seferlerine başlanmasıyla netleşebildiğine işaret etti. Ankara-Eskişehir hattını 6 aylık deneme sonrasında açmayı düşündüklerini, ancak deneme seferlerinde kuş ölümlerinin yaşanması nedeniyle hiç tahmin edemedikleri sorunla karşılaştıklarını ifade eden Karaman, yaşanan sorunu şöyle anlattı: ''Biz deneme seferlerine başladığımızda önümüze bir kuş problemi çıkacağını bilmiyorduk. Biz deneme seferlerine başlayınca kuşlar gelip trene çarpmaya başladı. Çözüm aradık ancak bulamadık. Dünya Demiryolları Birliğine sorduk. Onlardan bize gelen cevapta çözümün olmadığını zamanla kuşların trenlere alışacağını ifade ettiler. Biz de onlar alışana kadar hızı yavaşlattık ve sonra artırmaya başladık. Sadece bu 6 ay sürdü. Şimdi alıştılar ve böyle bir sorun yaşamıyoruz.''

 

 

Toplam 523 kilometrelik Ankara-İstanbul Hızlı Tren Hattnın 276 kilometrelik Ankara-Eskişehir bölümünün 2009 yılında hizmete açıldığını hatırlatan Karaman, Eskişehir İstanbul etabının, 30 kilometrelik Eskişehir-İnönü kesiminin yapımının tamamlandığını ve deneme seferlerine başlanacağını açıkladı. 148 kilometrelik İnönü-Köseköy kesiminin inşaatının devam ettiğini belirten Karaman, bu kesimin inşaatının çok zor şartlarda yapıldığını belirterek şu bilgileri verdi: ''Bu bölgede karayolu ve demiryolu dar bir bölgeden birlikte geçmek zorunda. Onun için inşaatta zaman zaman zorluklar yaşıyoruz. Bu hatta, demiryolcuların 'köstebek' dedikleri, dünyanın en modern TBM (tünel delme makinesi)var. Bu makine dünyanın en büyük 5'inci makinesi. Günde 20 metre tünel açabiliyor. Bu bölümde 6 kilometre olan tünellerimiz var. Bolu tüneli 3 kilometreydi. Bu bölümde toplam 50 kilometrelik bölümü tünelden oluşuyor ve 30 kilometrelik tünelin inşaatı tamamlandı. Toplam 13 kilometre de viyadük bulunuyor.''

 

ANKARA İSTANBUL ARASINDA GÜNDE 50 BİN YOLCU

Ankara-İstanbul YHT Projesi'nin 56 kilometrelik Köseköy-Gebze bölümünün temelinin atılacağına işaret eden Karaman, bu bölümün açılmasıyla hattın Marmaray'a bağlanacağını ve Ankara-İstanbul YHT Hattı'nın tamamlanacağını ifade etti. Karaman, Ankara-İstanbul arasındaki yolcu potansiyelinin günlük 75 bin olduğunu ve hattın hizmete girmesiyle günlük ortalama 50 bin yolcu taşımayı hedeflediklerini açıkladı.  

 

Marmaray'da deniz altındaki tünellerin bittiğini rayların döşenmeye başladığını belirten Karaman, temeli atılacak 56 kilometrelik Köseköy-Gebze hattının finansmanın yüzde 85'lik bölümünün AB fonlarından hibe olarak karşılandığına dikkati çekti. Bundan sonraki hatlarda hibelerden yararlanacaklarını dile getiren Karaman, ''Biz Türkiye'den önce AB'ye girdik ve hibeyi aldık'' dedi.

 

 

HEDEF AB'DEN 6 YILDA 600 MİLYON AVRO HİBE ALMAK

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Suat Hayri Aka da, üyelik öncesi fondan hibe almayı istediklerini bildirdi. AB fonlarından gelecek 6 yılda toplamda 600 milyon avro hibe almayı hedeflediklerini kaydeden Aka, demiryollarının çevre dostu olduğu için ''yeşil proje'' olarak nitelendirildiğini ve AB tarafından desteklendiğini ifade etti.

 

 

BİLET FİYATLARI UÇAKTAN DÜŞÜK OLACAK

Ankara-İstanbul hattının hizmete girmesiyle bilet fiyatlarının ne kadar olacağının sorulması üzerine Karaman, bilet fiyatlarını henüz belirlemediklerini, ancak uçak biletlerinden düşük olacağını söyledi. Avrupa'daki fiyatların yüksek olduğunu anımsatan Karaman, Türkiye'de bilet fiyatlarının Avrupa'dan düşük olacağını ve özellikle çok kullanan öğrenciler için indirim uygulanacağını bildirdi.

 

''GÜVENLİK HIZDAN ÖNEMLİ''

YHT'nin hızının düşük olduğu yönündeki eleştirilerin hatırlatılması üzerine Karaman, önemli olanın hız değil, güvenlik olduğunu ifade etti. Karaman, ''Dünyada hızlı tren işletmeciliği 250 ile 350 kilometre arasında yapılıyor. 350 kilometre işletmecilik yapılan kesimler de çok az. 450-500 kilometre hızlardan bahsediliyor. Böyle bir işletmecilik yok. Biz arazi şartlarını da dikkate alarak 250 kilometre hız yapan trenler aldık. Yeni trenlerin alınmasıyla Ankara-Konya arasında 350 kilometre hıza çıkabileceğiz'' diye konuştu.

 

ANKARA-ESKİŞEHİR ARASINDA YOLCU BAŞINA BİR LİRALIK ELEKTRİK TÜKETİLİYOR

YHT'nin enerji tüketiminin ne kadar olduğunun sorulması üzerine Karaman, trenlerin Ankara-Eskişehir arasındaki her seferinde 400 liralık elektrik enerjisi kullandığını ve yolcu başına 1 liralık enerji tükettiğini açıkladı. Karaman, bu yönüyle de hızlı trenin enerji tasarrufuna katkı sağladığına dikkat çekti. Elektrik kesintisinin olup olmadığının sorulması üzerine Karaman, 2 yılda 1 kez elektrik kesintisi yaşadıklarını, kesintilere karşı alternatif elektrik hatlarının bulunduğunu açıkladı.

 

PİRİ REİS TEST TRENİ HATLARIN MR'INI ÇEKİYOR

Temel atma töreni için Ankara-Eskişehir arasındaki yolculuğu Piri Reis test treniyle yapan Karaman ve gazeteciler, test treni hakkında bilgi aldılar. Karaman, test trenininden dünyada 5-6 tane olduğunu, trenin hattın bütün kesimlerinin ölçümünü yaparak, sorunları tespit ettiğini söyledi. Karaman, ''Bir nevi hattın MR'ını çekiyoruz'' ifadesini kullandı.