EN
Resim: udh-logo Resim: ataturk-img
Haberler Resim
TCDD ROLA Taşımacılığına Hazırlanıyor

TCDD RO-LA TAŞIMACILIĞINA HAZIRLANIYOR

Karayolu yük taşıma araçlarının (TIR-Kamyon) demiryolunda vagon üstünde refakatli veya refakatsiz bir şekilde taşınma biçimi olan RO-LA taşımacılığını hayata geçirilmesi için çalışmalar son aşamasına geldi.

Bilindiği üzere TCDD, Türkiye ile Avrupa arasında RO-LA taşımacılığının hayata geçirilmesi yönünde yoğun bir çaba gösteriyordu. Bu kapsamda, Kuruluşumuzun girişimleri ile, Bulgaristan, Romanya ve Yugoslavya Demiryolu İdareleri temsilcilerinin katılımı ile Temmuz 2005'de İstanbul'da yapılan SERG WG 3 Kombine Taşımacılık Çalışma Grubu toplantısında üç güzergahda RO-LA taşımacılığının yapılması yönünde mutabakata varılmıştı:

•  1. Güzergah: 2119 Km
Halkalı (Türkiye)/ Bulgaristan/ Romanya/ Macaristan – Wels (Avusturya)

•  2. Güzergah : 1962 Km
Halkalı (Türkiye)/ Bulgaristan/ Sırbistan-Karadağ/ Hırvatistan /Slovenya /Wels (Avusturya)

•  3. Güzergah : 1840 Km
Halkalı(Türkiye)/ Bulgaristan/ Sırbistan-Karadağ/ Macaristan /Wels (Avusturya)

Son olarak, Bulgaristan Demiryollarının çeşitli çekinceler öne sürerek ertelenmek zorunda kalan RO-LA Projesinin hayata geçirilmesi için 1 Ekim 2005 tarihinde Sofya'da iki ülke demiryolları genel müdürleri bir anlaşma imzaladı. Burada proje konusunda görüşlerini söyleyen Genel Müdürümüz Süleyman KARAMAN; “ Uzun zamandır yapılan çalışmalar sonuçlandı. Bundan sonra iş özel sektöre düşüyor. Özel sektör TIR'ların taşınacağı özel vagonları yapacaklar ve TIR sahipleri ile işbirliğine gidecekler. Biz sadece geçiş izni vereceğiz. Bu geçişten belirli miktarda para alacağız. Buradaki hedefimiz ülkemizdeki tüm kamyonların RO-LA taşımacılığına yönlendirilmesidir. Bunun maliyetlerden çevreye kadar sayısız faydaları olacaktır . “ dedi.

Uluslar arası Nakliyeciler Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Muhteşem Narlı, Halkalı-Wels arasındaki RO-LA taşımacılığının özellikle kurların artmaması nedeniyle sıkıntıda olan tekstil sektörüne ve diğer sektörlere faydalar sağlayacağını belirtti.

UND yetkilisi ise, RO-LA taşımacılığı için gerekli olan vagonları RAİL CARGO ve TURKON'dan temin edileceğini ifade etti.

2006 yılında uygulamaya başlayacak olan RO-LA taşımacılığı ile İstanbul/Halkalı'dan yüklenecek olan TIR'lar, Bulgaristan, Yugoslavya ve Macaristan üzerinden 1800 km yol alarak Avusturya/ Wels'e ulaşacak. TIR'lar buradan Avrupa'nın diğer kentlerine dağılacak.

Bilindiği gibi, Türkiye ihraç mallarını Avrupa'ya RO-RO veya karayolu ile gerçekleştiriyordu. RO-RO ile gemilere yüklenen TIR'lar Türkiye'den İtalya'nın Treste Limanına götürülüyor, buradan karayolu ulaşım sistemine katılıyordu.

Bulgaristan ile sağlanan anlaşma sonucunda, Türk girişimcinin yükünü Avrupa'ya ulaştırması için üçüncü bir alternatif daha sağlanmış oldu. Yılda 300 bin TIR taşıması gerçekleştiren Türkiye, RO-LA ile yaklaşık 30 bin TIR'ı trenlerle Avrupa'ya gönderme imkanı elde edecek.

Bilindiği gibi, Türkçe karşılığı yürüyen yol anlamına gelen ve gelişmiş ülke demiryollarında oldukça yaygın olan RO-LA taşımacılığı, geleceğin taşıma türü olarak görülüyor. İlk olarak Alp dağlarını geçmek amacı ile Avusturya ve İsviçre'de 1990'lı yıllarda kullanılmaya başlanan RO-LA taşımacılığı, yaygın olarak Avusturya, İsviçre, Macaristan, İtalya, Almanya, Çek Cumhuriyeti ve Slovenya'da kullanılıyor.